שינוי עילת סגירת תיק

תוכן עניינים

במאמר זה נסביר על עילת סגירת תיק חקירה ועל האפשרות לשנותה.

על מנת למנוע בלבול ואי הבנה, נבהיר כי כאשר מדובר במאמר זה על רישום תיק, מדובר על רישום משטרתי ולא על רישום/מרשם הפלילי. רישום משטרתי הוא רישום פנימי על תיקי חקירה סגורים וזאת להבדיל מרישום פלילי או מרשם פלילי המתייחסים להליכים משפטיים שהוכרעו בבית משפט.

אמנם מספר הגופים שזכאים לקבל מידע על רישום משטרתי הוא קטן יותר ממספר הגופים שזכאים לקבל מידע על רישום פלילי, עדיין ישנם גופים, בעיקר בשירות הציבורי, הזכאים לקבל מידע אודות רישומים משטרתיים.

 

מה המשמעות של עילת הסגירה?

כמובן שסגירה של תיק חקירה היא בשורה משמחת ועדיפה על החלטה להעמיד לדין,  אך עדיין חשוב לשים לב מאיזו עילה נסגר התיק.

עילת סגירה היא השם הרשמי של סיבת סגירת התיק. שלוש העילות המרכזיות הינן:

  1. העדר אשמה – החשד לביצוע עבירה נמוך, בשל המידע שהתגלה בחקירה או בשל נסיבות חיצוניות.
  2. חוסר ראיות – גם אם החשד גבוה, לא ניתן להוכיח זאת ברף הדרוש להליך משפטי פלילי.
  3. נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין – האינטרס הציבורי להעמדה לדין של החשוד נמוך.

במקרה שהתיק נסגר מהעילה של העדר שמה, קיומו של התיק יימחק מרישומי המשטרה. במקרה שהתיק נסגר מהעילה של חוסר ראיות או נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין, רישומו של התיק יישאר ברישום המשטרתי ויכול להישקל על ידי גורמים ציבוריים שונים במסגרת החלטות שונות.

 

כיצד משנים את עילת סגירת התיק?

רשויות האכיפה הן אלו שבסמכותן להכריע תחת איזו עילה ייסגר התיק. כפי שניתן לראות, האידיאל הוא שתיק ייסגר מהעילה של היעדר אשמה.

ככל שהתיק נסגר מעילה אחרת, ישנה אפשרות להגיש בקשה שמטרתה שינוי עילת סגירת תיק להעדר אשמה לגורם שסגר את התיק.

במסגרת בקשות מסוג זה, נהוג לערוך ניתוח של הראיות מזווית חדשה המראה כי הסיכוי שהחשוד ביצע את העבירה הוא נמוך וכן לעמוד על שיקולים נוספים המצדיקים את שינוי עילת סגירת התיק לחוסר אשמה. במקרה של בקשה שכתובה באופן לא מקצועי יהיה קשה מאוד לשכנע את רשויות האכיפה לשנות את עמדתן בעניין עילת הסגירה המתאימה של התיק.

על כן, לצורך הטיפול בבקשה לשינוי עילת סגירת תיק החקירה, מומלץ להסתייע בייעוץ של עורך דין פלילי. עורך דין פלילי מנוסה יהיה בקיא בכל ההנחיות הרלוונטיות ובכל הדרישות הרלוונטיות של גורמי אכיפת החוק על מנת לשכנע באופן הטוב ביותר את הגורם שסגר את התיק לשנות את עילת סגירת התיק.

 

איש משפט

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
האם זה חוקי לרכוש סיאליס ללא מרשם

שיפור האון הגברי הוא משאת נפשם של רבים. אקט מיני שיכול להימשך יותר ויותר, להביא את הגירוי לשיא ולשפר את מערכת היחסים הזוגית, הוא מטרה

חוקי מנעולנים – כל המידע

מדי פעם, ובעיקר בעתות של מעבר דירה, אנו זקוקים למנעולן. בין אם לצורך החלפת צילינדרים, או לטובת שכפול מפתחות. ישנם גם מקרים פחות  חביבים, בהם

מה זו זכות השתיקה?

נחקר שהוא חשוד ולא עד זכאי לזכויות שונות ובהן זכות השתיקה. במאמר הבא נסביר מה המשמעות של הזכות הזו, מתי כדאי להשתמש בה ומדוע צריך