מה זו זכות השתיקה?

תוכן עניינים

נחקר שהוא חשוד ולא עד זכאי לזכויות שונות ובהן זכות השתיקה.

במאמר הבא נסביר מה המשמעות של הזכות הזו, מתי כדאי להשתמש בה ומדוע צריך לבחון כל מקרה לגופו

החוק בישראל מאפשר לזמן אדם לחקירה פלילית בכמה נסיבות מאוד ספציפיות. למעשה, ישנן שתי סיבות חוקיות בלבד לזימון מן הסוג הזה. כאן, הסיבה הראשונה היא לצורך מתן עדות. מנגד, הסיבה השנייה היא כדי לחקור את החשוד במעשה.

 

זכות השתיקה לנחקר לעומת עד

במידה והנחקר הוא החשוד ולא עד, החוק מחייב את החוקרים ליידע אותו על כך שהוא נחקר תחת אזהרה. בגלל שהחקירה היא תחת אזהרה, החשוד מקבל זכויות מסוימות שאותן הוא צריך לנצל. בין היתר, אחת הזכויות שעומדות לרשותו היא זכות השתיקה.

כאן המקום להזכיר שגם לעד שהוא אינו חשוד יש את הזכות לאי הפללה עצמית, שדומה במובן מסוים למאפיינים של זכות השתיקה. בפועל, עד זכאי בהחלט שלא להשיב על שאלות שעלולות להפליל אותו.

בנוסף, בית המשפט כבר קבע שמי שזומן למשטרה רק כדי לתת עדות אך במהלך החקירה עולות שאלות שבאופי שלהן הן שאלות לחשוד – הרי שבאותו רק הוא זכאי לראות את עצמו כחשוד ולכן גם לנצל את זכות השתיקה.

 

כל מה שצריך לדעת על זכות השתיקה

המטרה של זכות השתיקה היא למנוע מחשוד לומר דברים שלאחר מכן עלולים להפליל אותו או לפגוע באינטרסים שלו, מבלי שיהיה מודע להשלכות. מצד שני, צריך לזכור שניצול הזכות הזו עלול לפגוע באמינות של החשוד. אם לדוגמא התיק מגיע לדיון בבית משפט והחשוד בוחר לשמור על זכות השתיקה, סביר להניח שכל הגורמים המעורבים יראו בו אשם ולא חף מפשע.

הדרך הנכונה להשתמש בזכות השתיקה היא לקבל ייצוג של עורך דין פלילי. כאשר עורך דין פלילי מייצג את הנאשם כבר בשלב מוקדם, זה אומר שהוא יכול להפעיל את זכות השתיקה מבלי שזה יתפרש כהודאה באשמה.

 

למי יש זכות להתייעץ עם עורך דין?

כל אזרח ראשי להתייעץ עם עורך דין פלילי שמכיר את החוק על בוריו. היכרות עם החוק הפלילי מייצגת היטב את האינטרסים של הנאשם, מונעת ממנו דילמת ועוגמת נפש ועוזרת לו לשמור על הזכויות שלו.

באמצעות ייצוג מהיר וצמוד של עורך דין פלילי, יש פחות סיכוי שחוקרי המשטרה יפגעו בזכויות של החשוד או העד. חוץ מזה, כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי אפילו כדי להבין מתי להשתמש בזכות השתיקה ומתי לוותר עליה.

בסופו של דבר, זכות השתיקה היא עניין חשוב שעומד בלב הדמוקרטיה. בשביל ליהנות מהזכות הזו גם במקרים קלים יחסית של עבירות רכוש אבל גם במקרים חמורים יותר, צריך להתייעץ עם עורך דין פלילי שמכיר את התחום ומנוסה בו.

 

שופט

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
האם זה חוקי לרכוש סיאליס ללא מרשם

שיפור האון הגברי הוא משאת נפשם של רבים. אקט מיני שיכול להימשך יותר ויותר, להביא את הגירוי לשיא ולשפר את מערכת היחסים הזוגית, הוא מטרה

חוקי מנעולנים – כל המידע

מדי פעם, ובעיקר בעתות של מעבר דירה, אנו זקוקים למנעולן. בין אם לצורך החלפת צילינדרים, או לטובת שכפול מפתחות. ישנם גם מקרים פחות  חביבים, בהם

שינוי עילת סגירת תיק

במאמר זה נסביר על עילת סגירת תיק חקירה ועל האפשרות לשנותה. על מנת למנוע בלבול ואי הבנה, נבהיר כי כאשר מדובר במאמר זה על רישום