מה ההבדל בין עבירות מין לעבירות אלימות

תוכן עניינים

הגדרתן של עבירות מין (כמו שנשמע משמן) היא עבירות הקשורות בצורה זו או אחרת למיניות. השאלה שההגדרה הזו מעוררת היא האם לפנינו תת קטגוריה של עבירות האלימות (המכילה בתוכה את כל עבירות האלימות שיש לה ואספקטים מיניים). או שמא ההגדרה של "עבירת מין" חלב גם על פעולות שאינן אלימות. השאלה הזו אינה רק פלפול משפטי תיאורטי והיא בעלת השלכות ביחס לענישה על עבירות מין ומניעתן.

 

עבירת אלימות – הגדרות ראשונות

כתשתית לדיון שלנו יש לבחון מהן עבירות אלימות. עבירות האלימות מצויות כולם בחוק העונשין התשל"ז  – 1977 ומכילות בתוכן התנהגויות כוחניות כלפי אדם אחר. ההתנהגויות האלה אינן חייבות לכלול דווקא אלימות פיזית, גם אלימות מילולית נמצאת בכלל העבירות הללו. החומרה הרבה של עבירות האלימות נובעת מכך שאלימות פוגעת בזכותו של הנפגע לחירות ולחיים בשלווה. היחס המשפטי אינו תלוי רק בפעולה האלימה עצמה ובמעמדה החוקי אלא גם במעמדו של הנפגע פגיעה בעובדי ציבור, קטינים, קשישים וכו' זוכה ליחס מחמיר יותר מפגיעה באנשים "רגילים".

 

מקומן של עבירות המין בחוק העונשין

חוק העונשין מכיל את עבירות המין בפרק י' (נזקי גוף) סימן ה' (עבירות מין). העבירות הכלולות בחוק הזה אינן נוגעות רק לפגיעה פיזית במתלונן אלא כוללות בתוכן גם פעולות נוספות (התערטלות לעיני אדם אחר, אוננות לעיני אדם אחר ועוד) שיכולות להיחשב כפגיעה באדם אחר. כל העבירות המנויות בחוק מוגדרות כעוולה אזרחית (נוסף על היותן עבירה פלילית) מה שמאפשר לנפגע לתבוע פיצויים כספיים מהנפגע (לעיתים אפילו ללא הוכחת נזק). החיסרון הבולט של החוק הוא היותו מיושן (הוא חוקק לפני למעלה מ30 שנים) והוא ממתייחס למיניות בצורה צרה ללא התייחסות לאמירות פוגעניות או ניצול מצבו המגדרי של הנפגע. היותה של הפגיעה בעבירת המין ממוקדת בעיקר במצבו הנפשי של הנפגע ולא בכאב הפיזי או בהפסד כספי גוררת יחס מיוחד הן מצד המחוקק והן מצד בתי המשפט שמתבטא בענישה מחמירה (באופן יחסי לעבירות אחרות בחוק העונשין) ובגמישות של דיני הראיות השונים בתחומים הנוגעים לעבירות מין.

 

עבירות מין מחוץ לחוק העונשין

המחוקק לא כפה על שמריו וניסה "למלא את החסר" ביחס לחוק העונשין. התיקונים התייחסו הן לתיקונים של החקיקה הקיימת והן על ידי חקיקת חוקים חדשים (למשל החוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח – 1998) שיצרו קטגוריות חדשות שמתייחסות גם לפגיעה מילולית באדם, הפצת פורנוגרפיה ועוד. גם החקיקה החדשה מתייחסת לאלימות המינית הן בתור עבירה פלילית (שיכולה לגרור עונש מאסר) והן בתור עוולה אזרחית (שאפשר לקבל בגינה פיצוי כספי).

 

סיכום

התייחסות לעבירות המין מצויה כבר בחוק העונשין באופן שמתייחס לפגיעות הללו במובן הצר שלהן. ההבנה שפגיעה מינית כוללת בתוכה גם פגיעה מילולית ופגיעות נוספות זכתה להתייחסות מצד המחוקק במספר חוקים אחרים. המעמד המיוחד של עבירות המין מחייב קבלת ייעוץ משפטי (וייצוג בדיונים עצמם) ממי שיש לו ניסיון בתחומים הללו. לנחשדים בעבירות כאלה מומלץ להשתמש בשירותיו של עו"ד שחר ולר ולקבל ייעוץ משפטי וייצוג בבית המשפט.

עורך דין
עורך דין
עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
האם זה חוקי לרכוש סיאליס ללא מרשם

שיפור האון הגברי הוא משאת נפשם של רבים. אקט מיני שיכול להימשך יותר ויותר, להביא את הגירוי לשיא ולשפר את מערכת היחסים הזוגית, הוא מטרה

חוקי מנעולנים – כל המידע

מדי פעם, ובעיקר בעתות של מעבר דירה, אנו זקוקים למנעולן. בין אם לצורך החלפת צילינדרים, או לטובת שכפול מפתחות. ישנם גם מקרים פחות  חביבים, בהם

שינוי עילת סגירת תיק

במאמר זה נסביר על עילת סגירת תיק חקירה ועל האפשרות לשנותה. על מנת למנוע בלבול ואי הבנה, נבהיר כי כאשר מדובר במאמר זה על רישום

מה זו זכות השתיקה?

נחקר שהוא חשוד ולא עד זכאי לזכויות שונות ובהן זכות השתיקה. במאמר הבא נסביר מה המשמעות של הזכות הזו, מתי כדאי להשתמש בה ומדוע צריך