מדריך בנושא פיטורים – כל הזכויות של העובד והאיסורים על המעסיק

תוכן עניינים

פיטורים הם לא עניין פשוט כלל ועיקר. מדובר בנושא כאוב שקשור קשר ישיר לפרנסתו של אדם. לכן החוק מגביל בסיטואציה זאת ולא מאפשר פיטורים בכל מצב לפי כל גחמה של המעסיק. בכתבה הבאה נציג מדריך מקוצר ורלוונטי לגבי זכויות העובדים ואיסורי המעסיק בהקשר של פיטורים.

 

לא מפטרים מיד

הזכות הראשונה שעומדת לזכות של העובד היא בזכות ההתראה המוקדמת. פיטורים לא נעשים באופן ספונטני מרגע לרגע. על העובד לקבל מכתב רשמי שנושאו הוא הודעה מוקדמת לפני פיטורים. על ההודעה להגיע לעובד לפי זמן מוגדר מראש, אשר משתנה כתלות בוותק העובד במקום העבודה ובאופי ההעסקה שלו (שכר גלובלי או שעתי וכו').

עניין נוסף שמגביל את יכולות המעסיק לפטר ללא הצדקה הוא שימוע לפני פיטורים. לפני ההחלטה על פיטורים על המעסיק לזמן את העובד לשימוע לפני פיטורים – מקום בו הוא יכול להעלות טיעונים ולנמק את הסיבות לכך שאין סיבה מהותית לפטר אותו. לאופן בו נעשה שימוע יש כללים ברורים ומוגדרים בחוק, והעובד ראשי להביא מי מטעמו שיטען עבורו.

 

פיטורים עם סיבה

לפיטורים יש השלכה מהותית וכואבת על העובד. מדובר בפגיעה אישית וכלכלית גם יחד, שיכולים להיות מורכבים וקשים להכיל. לכן אסור לפטר ללא עילה מוצדקת ועל המעסיק לתת סיבה הגיונית בדבר הפסקת העבודה. יתירה מכך, ישנן פעילויות המוגנות מפני פיטורים, ועל המעסיק אסור לפטר את עובדיו משום שעשו אותן. כך למשל, שביתה (במידה והיא מתקיימת לפי החוק), פעילות בוועד העובדים או שירות מילואים הן פעילויות המוגנות מפני איום פיטורים.

 

יש פיטורים, יש פיצויים

בכדי להמתיק את הגלולה המרה של פיטורים, החוק קובע חובת פיצויי פיטורים לכל עובד שפוטר. סכום הפיצוי מחושב לפי הוותק והמשכורת האחרונה של העובד (כמובן עם הבדלים מותאמים לפי סוג ההעסקה של העובד). בהקשר זה חשוב לציין שהמעסיק יכול להפריש באופן קבוע על בסיס חודשי פיצויי פיטורים לעובד, וכך במקרה של פיטורים הוא לא יידרש להוציא סכום כסף נוסף על מה שהפריש, וגם לא להשלים אם הסכום המתקבל כך יוצא נמוך יותר.

 

מי מוגן מפני פיטורים?

מעבר לפעילויות שמוגנות מפני פיטורים, חשוב לדעת שישנן גם אוכלוסיות שבכללותן מוגנות מפני פיטורים. הדוגמה הבולטת לכך ביותר היא קבוצת הנשים בהריון, אשר בזמן הריונם מוגנות לחלוטין מפני סכנת פיטורים.

 

אז מה חשוב לדעת על פיטורים?

לסיכום, פיטורים לא נעשים סתם ככה בחלל הריק ויש לעשותם על פי החוק בצורה מושכלת ומסודרת. על העובד לקבל אפשרות לשימוע לפני פיטורים והודעה מוקדמת בדבר פיטורים, כמו גם פיצויים במידה ואכן הופסקה עבודתו על ידי המעסיק. בנוסף ישנן מקרים מסוימים אשר מוגנים על ידי החוק מפני פיטורים וחשוב להכיר אותם.

הֲדָחָה

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פיטורים סמוך לפרישה

פיטורים לעולם יהיו מאורע לא נעים אך לעיתים עיתוי לא מוצלח עלול להפוך את החוויה לקשה במיוחד. אחד התרחישים המצערים הם פיטורים סמוכים לגיל הפרישה.

מהן השעות הנוספות?

כאשר עובדים נדרשים לעבוד יותר ממסגרת השעות הקבועה להם, הם זכאים לתוספת תשלום שנעה החל מעשרים וחמישה אחוזים יותר ומגיע עד לחמישים אחוזי תוספת (!).

דיני עבודה – מדריך משפטי לעובד

במידה ונתקלתם בבעיה משפטית במקום עבודתכם, או שהמעסיק שלכם מונע מכם לקבל זכויות שמגיעות לכם לפי חוק או לפי חוזה העבודה – יש לאן לפנות

מי עלול לחוות אפליה בעבודה?

אמנם הסיבה המרכזית למציאת העבודה היא לרוב על מנת לקבל משכורת – אך כל עובד שמועסק במקום עבודה כלשהו מצפה לסביבת עבודה טובה ונעימה, או

תביעת אובדן כושר עבודה – מה היא?

כאשר אדם מאבד את יכולתו המלאה או החלקית לעבוד כתוצאה ממחלת מקצוע או תאונה הוא רשאי לתבוע את הביטוח הלאומי והביטוח הפרטי עבור אובדן כושר