מהן השעות הנוספות?

תוכן עניינים

כאשר עובדים נדרשים לעבוד יותר ממסגרת השעות הקבועה להם, הם זכאים לתוספת תשלום שנעה החל מעשרים וחמישה אחוזים יותר ומגיע עד לחמישים אחוזי תוספת (!).

כמובן שאם בחוזה נכתב אחרת, התחשיבים יכולים להיות אף גבוהים יותר (אך לא נמוכים יותר), חוזה שבו נכתב שעבור שעות נוספות לא תשולם תוספת, או תוספת שהיא נמוכה מן המינימום הקבוע בחוק – הוא אינו חוזה שהסעיף הזה יכובד בו.

ככל שהמעסיק אינו משלם את התוספת הנדרשת, הדבר מהווה עילה מספקת לפתיחה בהליכים משפטיים, במסגרת דיני העבודה, כנגד המעסיק בגין הפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה.

 

כיצד מחושבת השעות הנוספות?

שעות נוספות מחושבות על בסיס יומי (כמה חריגה הייתה מן השעות הקבועות היומיות) וברמה השבועית, אך לא ברמה החודשית!

עובד שנוהג לעבוד חמישה ימי עבודה בשבוע, במשרה מלאה (ארבעים ושתיים שעות שבועיות), יהיה זכאי לקבל את תוספת השכר על העבודה הנוספת החל מן השעה התשיעית לעבודתו.

עובד שנוהג לעבוד שישה ימי עבודה בשבוע, במשרה מלאה, יהיה זכאי לקבל את תוספת שכרו החל מן השעה השמינית לעבודתו.

עובד העובד במשמרות לילה זכאי לתוספת השעות הנוספות ככל שהוא עובד יותר משבע שעות עבודה יומית, בנוסף לכל שעה החורגת משעות המשרה המלאה. (עובד במשמרות לילה לא יוכל לחרוג מחמישים ושמונה שעות עבודה, כולל שעותיו הנוספות).

 

מהו הגמול על השעות הנוספות?

בימי חול, על שתי שעות העבודה הנוספות, הגמול הנוסף יהיה בגדר עשרים וחמישה אחוזים יותר מן המשכורת השעתית הרגילה, החל מן השעה השלישית התוספות תעלה לחמישים אחוזים יותר מן המשכורת השעתית הרגילה.

בימי חג וימי מנוחה (שבהם מגיעה תוספת אוטומטית של חמישים אחוזים לשכר על שעת עבודה), החריגה מן השעות תניב תוספת של שבעים וחמישה אחוזים על השעתיים הראשונות והכפלת השכר השעתי החל מן השעה השלישית.

גם לשעות הנוספות ישנו גבול – סך השעות הנוספות השבועי לא יכול להיות גדול מ-16 שעות.

 

חריגים לזכאות תוספות השכר על שעות נוספות

בחוק שעות עבודה ומנוחה, מוגדרת רשימה של תפקידים שבהם שעות העבודה הנוספות אינן מזכות בתוספות שכר.

דוגמאות לעובדים כאלו הם שוטרים, סוהרים, אנשי צוותי אוויר, עובדים זרים בתחומי הסיעוד ועובדים שתנאי עבודתם ונסיבותיה אינם מאפשרים למעסיק כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם.

 

היעזרות בייעוץ משפטי

לצערנו, ישנם מקרים רבים שבהם המעסיקים אינם מעניקים לעובדים את כל הזכויות המגיעות להם על פי דין. הדבר קורה רבות בשדה השעות הנוספות. תשלומי השעות הנוספות בענפים מסוימים יכולים להיערם לסכומי כסף נאים שהמעסיק לא משלם.

בכדי למצות את הזכויות המגיעות לעובדים, במיוחד לעובדים מתחילים, ההיעזרות בעורך דין דיני עבודה משמעותית במיוחד ויכולה להוות כרית ביטחון לקבלת כל מרכיבי השכר.

 

מטבעות

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פיטורים סמוך לפרישה

פיטורים לעולם יהיו מאורע לא נעים אך לעיתים עיתוי לא מוצלח עלול להפוך את החוויה לקשה במיוחד. אחד התרחישים המצערים הם פיטורים סמוכים לגיל הפרישה.

דיני עבודה – מדריך משפטי לעובד

במידה ונתקלתם בבעיה משפטית במקום עבודתכם, או שהמעסיק שלכם מונע מכם לקבל זכויות שמגיעות לכם לפי חוק או לפי חוזה העבודה – יש לאן לפנות

מי עלול לחוות אפליה בעבודה?

אמנם הסיבה המרכזית למציאת העבודה היא לרוב על מנת לקבל משכורת – אך כל עובד שמועסק במקום עבודה כלשהו מצפה לסביבת עבודה טובה ונעימה, או

תביעת אובדן כושר עבודה – מה היא?

כאשר אדם מאבד את יכולתו המלאה או החלקית לעבוד כתוצאה ממחלת מקצוע או תאונה הוא רשאי לתבוע את הביטוח הלאומי והביטוח הפרטי עבור אובדן כושר