האם עובד חייב לדווח על תאונה בעבודה כדי שיכירו בתאונה כתאונת עבודה

תוכן עניינים

האחריות על דיווח תאונת עבודה חלה על המעסיק, והזכאות תינתן גם אם לא שולמו דמי ביטוח לאומי על הנפגע.

אך האם העובד חייב לדווח גם הוא על התאונה?

 

האחריות על דיווח תאונת עבודה

תאונת עבודה נחשבת לכזאת כאשר עובד נפגע במהלך עבודתו, בסמוך אליו, בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. האחריות על דיווח התאונה חלה על המעסיק. עליו למלא טופס באופן מיידי למפקח העבודה האזורי במידה ולנפגע נקבעה אי כשירות ליותר מ-3 ימים או שגרמה למותו. לפיכך, עובד שעבר תאונה בדרך או בחזרה לעבודה מחויב להודיע למעבידו כדי שימלא טופס על תאונת עבודה. במידה והמעסיק מסרב למלא טופס תאונת עבודה, ניתן למלא טופס תביעה ולציין עם פרטיו האישיים של המעסיק על הסירוב. הכרה בתאונת עבודה תוכר גם אם המעביד מסרב לדווח ויתרה מכך, גם אם לא שילם עבור העובד דמי ביטוח לאומי. כמו כן, תאונת עבודה נחשבת גם במקרים של מחלת מקצוע כתוצאה מטראומה, חשיפה לרעלים או חומרים מסוכנים.

 

זכויות העובד שנפגע בתאונת עבודה

כשמדובר על תאונת עבודה זכויות העובד ברורות הן בעניין קבלת הקצבה מביטוח לאומי והן במקרה של תביעת המעסיק. עובד שנפגע יכול להגיש נגד המעסיק תביעה על מנת לקבל פיצוי עבור נזקי גוף כתוצאה מתאונת העבודה. התביעה מוגשת רק אם ניתן להוכיח שהפגיעה נגרמה עקב רשלנות המעסיק בעבודה או מחדל. במקרים אחרים אין טעם לתבוע את המעסיק. את הפיצויים שמקבלים מתביעה נגד המעסיק על רשלנות או מחדל הביטוח הלאומי מנכה מתשלומי התביעה עבור הפיצוי. לפיכך, מומלץ למצות את הזכויות מהביטוח הלאומי לפני שתובעים את המעסיק.

 

תביעה לביטוח לאומי

בגין תאונת העבודה מגיע לעובד פיצוי על אובדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי. מעבר לכך מגיעות לו זכויות נוספות כמו: טיפול רפואי, הוצאות על אמבולנס, הוצאות אשפוז, רפואה אלטרנטיבית וכו' בהתאם לנזק שנגרם לו.

סמוך למועד התאונה לעובד הנפגע יש זכות לקבל סיוע רפואי ראשוני מקופת החולים אליה הוא משתייך ופעולה זו אינה כרוכה בהוצאות.

כאשר מעורב אמבולנס בפינוי הנפגע, הוא יוכל לדרוש את ההוצאה הכספית עבורו מקופת החולים.

אם הנפגע מקבל טיפולי המשך אלטרנטיביים הוא יהיה זכאי לקבל החזר על ההוצאות מהביטוח הלאומי בהמלצת רופא המשפחה.

עובד שכיר צריך לקבל טופס הפנייה לטיפול רפואי מהמעסיק שלו ואילו עצמאי ממלא את הטופס בעצמו.

בין אם אובדן כושר העבודה צמית ובין אם זמני, לעובד הנפגע יש זכות לקבל דמי פגיעה על אובדן הכנסה. כלומר, אם אינו עובד עקב הפגיעה, הפיצוי ישולם לו על ידי הביטוח הלאומי על מנת שהכנסתו לא תיפגע עקב אובדן כושר העבודה.

כדי לקבל דמי פגיעה על הנפגע לקבל תעודת אי כשירות מקופת חולים או מהמיון בבית החולים.

במידה ונקבע אי כושר עבודה חלקי והיקף עבודתו הצטמצם, הוא זכאי לדמי פגיעה על השעות מהן נעדר. בשני המקרים יש למלא טפסים לביטוח הלאומי.

 

פטיש

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פיטורים סמוך לפרישה

פיטורים לעולם יהיו מאורע לא נעים אך לעיתים עיתוי לא מוצלח עלול להפוך את החוויה לקשה במיוחד. אחד התרחישים המצערים הם פיטורים סמוכים לגיל הפרישה.

מהן השעות הנוספות?

כאשר עובדים נדרשים לעבוד יותר ממסגרת השעות הקבועה להם, הם זכאים לתוספת תשלום שנעה החל מעשרים וחמישה אחוזים יותר ומגיע עד לחמישים אחוזי תוספת (!).

דיני עבודה – מדריך משפטי לעובד

במידה ונתקלתם בבעיה משפטית במקום עבודתכם, או שהמעסיק שלכם מונע מכם לקבל זכויות שמגיעות לכם לפי חוק או לפי חוזה העבודה – יש לאן לפנות

מי עלול לחוות אפליה בעבודה?

אמנם הסיבה המרכזית למציאת העבודה היא לרוב על מנת לקבל משכורת – אך כל עובד שמועסק במקום עבודה כלשהו מצפה לסביבת עבודה טובה ונעימה, או

תביעת אובדן כושר עבודה – מה היא?

כאשר אדם מאבד את יכולתו המלאה או החלקית לעבוד כתוצאה ממחלת מקצוע או תאונה הוא רשאי לתבוע את הביטוח הלאומי והביטוח הפרטי עבור אובדן כושר