מי עלול לחוות אפליה בעבודה?

תוכן עניינים

אמנם הסיבה המרכזית למציאת העבודה היא לרוב על מנת לקבל משכורת – אך כל עובד שמועסק במקום עבודה כלשהו מצפה לסביבת עבודה טובה ונעימה, או לכל הפחות לכך שלא יחווה אפליה מצד המעסיקים שלו או חבריו לעבודה. עם זאת, גם בימינו יש מקומות בהם האפליה עדיין קיימת. מה הם המקרים הרווחים בהם אדם עשוי לחוות אפליה במקום עבודתו?

 

אפליה על רקע מין או מגדר

לא אחת אנו שומעים על מקרים שמתפרסמים בתקשורת, בהם נשים מתלוננות על אפליה פסולה במקום עבודתם לעומת עמיתיהם הגברים.

אפליה זו יכולה להתבטא בשכר – כאשר אישה משתכרת בשכר נמוך יותר מגבר באותו התפקיד ועם אותם הנתונים, באפשרויות הקידום לתפקידים ניהוליים (כאשר ישנם מקומות אשר יעדיפו למנות מנהל גבר ולא מנהלת אישה), ובדרכים רבות נוספות.

 

אפליה על רקע דת או מוצא

ישנם מקומות עבודה אשר המתח הדתי והעדתי עדיין קיים בהם, ועשוי להשפיע על תנאי ההעסקה של העובדים או אפילו על קבלתם לעבודה מלכתחילה.

האפליה עשויה להתבטא בכך שיעדיפו לקבל לעבודה עובדים יהודיים ולא בני דתות אחרות, או רק אנשים ממוצא מסוים ובעלי מראה אופייני לאותו המוצא (למשל, העדפת אנשים ממוצא אשכנזי על פני מזרחי, או העדפת צברים על פני עולים חדשים).

 

אפליה על רקע גיל

אפליה על רקע גיל עשויה להתבטא בכך שהעובד, מקצועי ומסור ככל שיהיה, יידרש לעזוב את מקום עבודתו רק כי הגיע לגיל מבוגר. פן נוסף באפליה על רקע גיל יכולה להיות אי קבלתו של מבקש עבודה מבוגר לעבודה – אך ורק על סמך גילו.

 

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

חוק זה נחקק בשנת 1988 ונועד למנוע מקרים של אפליה במקום העבודה מהסוגים שפורטו לעיל, ומסוגים רבים ונוספים (כמו מקום מגורים, נטייה מינית, שיוך פוליטי ועוד). החוק אוסר על אפליה בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה, באפשרויות הקידום בעבודה, בהכשרה או השתלמות מקצועית, בפיטורים או פיצויי פיטורים, בהטבות שמגיעות לעובד בשל פרישה, בהרעת תנאי העובד ובקריטריונים נוספים.

החוק קובע שכל אפליה שכזו היא אסורה ופסולה, ומעסיק אשר נוקט באפליה כזו עובר על החוק  וחשוף לתביעה.

 

מה ניתן לעשות במידה וחוויתי אפליה במקום העבודה?

כל אדם שחווה אפליה במקום עבודתו, או שמועמדותו לתפקיד מסוים נדחתה עקב קריטריון שאינו רלוונטי לאופי ומהות התפקיד – רשאי לתבוע את המעסיק ולקבל על כך פיצויים.

את התביעה מומלץ להגיש באמצעות עורך דין מקצועי ומנוסה, שעסק עם מקרים רבים דומים לשלכם וידע מהו הסכום שמגיע לכם לקבל. על מנת לקבל את כל הפרטים על זכויותיכם ועל הליך התביעה, תוכלו להיכנס לאתר של איתי אדרת – עורך דין דיני עבודה, ולקבל ייעוץ ראשוני ללא עלות כיצד מומלץ לפעול במקרה הספציפי שלכם!

 

סמל משפטי של מאזניים

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
פיטורים סמוך לפרישה

פיטורים לעולם יהיו מאורע לא נעים אך לעיתים עיתוי לא מוצלח עלול להפוך את החוויה לקשה במיוחד. אחד התרחישים המצערים הם פיטורים סמוכים לגיל הפרישה.

מהן השעות הנוספות?

כאשר עובדים נדרשים לעבוד יותר ממסגרת השעות הקבועה להם, הם זכאים לתוספת תשלום שנעה החל מעשרים וחמישה אחוזים יותר ומגיע עד לחמישים אחוזי תוספת (!).

דיני עבודה – מדריך משפטי לעובד

במידה ונתקלתם בבעיה משפטית במקום עבודתכם, או שהמעסיק שלכם מונע מכם לקבל זכויות שמגיעות לכם לפי חוק או לפי חוזה העבודה – יש לאן לפנות

תביעת אובדן כושר עבודה – מה היא?

כאשר אדם מאבד את יכולתו המלאה או החלקית לעבוד כתוצאה ממחלת מקצוע או תאונה הוא רשאי לתבוע את הביטוח הלאומי והביטוח הפרטי עבור אובדן כושר