ההיבטים המשפטיים בתחום המקרקעין בנושא של ירושת נכס

תוכן עניינים

בטרם אדם הולך לעולמו, יש הסכמה רחבה על כך שהוא זכאי לתת ביטוי לרצון שלו לחלוקת הרכוש שלו לאחר פטירתו. באמצעות צוואה, יכול לקבוע המנוח למי יחולק הרכוש שהוא צבר במהלך חייו, מתי ובאיזה אופן. במאמר הבא נסקור היבטים משפטיים בתחום המקרקעין כאשר אדם יורש נכס.

 

ירושת נכס

כל אדם צובר במהלך החיים שלו רכוש. בין היתר, אדם צובר במהלך חייו נכסים שונים, פריטים מסוימים והון נזיל. ישנם אנשים שהולכים לעולמם בעוד שהם מחזיקים בנכס מקרקעין. במקרה הזה, הם זכאים להוריש את הנכס לכל אדם שהם רוצים. באמצעות צוואה שנערכת בצורה תקינה וחוקית, ניתן להוריש נכסי מקרקעין.

החוק קובע שנכס מקרקעין הוא כל נכס שלא ניתן לנייד אותו, באופן מעשי או עובדתי. קרקע למשל היא נכס מקרקעין, כמו גם דירה או בית פרטי. מס על נכס בירושה רלוונטי בעיקר למקרים של ירושת נכס מקרקעין.

 

מיסוי ירושות

באופן עקרוני, אין מיסוי על ירושות. אם אתם מכירים אזרחים אמריקאיים, בוודאי שמעתם על מס העיזבון שיש בארצות הברית. לעומת זאת, בישראל לא קיים מס כזה. ניתן להוריש למשל סכומים כספיים משמעותיים, מבלי שמקבל הירושה יצטרך לשלם מס על אותם סכומים כספיים שהוא מקבל. הדבר נעשה מתוך מחשבה שאין זה צודק לפגוע בקניין של המנוחה ובזכות שלו להעביר את הקניין הלאה.

 

מיסוי מקרקעין

אם נסתכל רגע על תחום המקרקעין, מבלי להתחשב בתחום הצוואות והירושות, נגלה שקיימים מיסים רבים בחוק. למשל, כאשר אדם רוכש דירה, הוא צריך לשלם מס על רכישה במקרים מסוימים. כשאדם מוכר דירה, הוא צריך לשלם מס על הרווח הריאלי שנוצר ממכירת הדירה.

 

מה אומר החוק?

קיימת התנגשות למראית עין בין חוקי הירושה, במצב בו דירה עוברת בירושה, כאשר השווי שלה גדול יותר מהתקופה בה היא נרכשה, לבין מס השבח. החוק קובע שעל מקבל הדירה לשלם מס שבח בגובה של 25% מההפרש שבין ערך הדירה כיום למחיר בו היא נקנתה בעבר.

 

הסכם חלוקת עיזבון

באמצעות הסכם חלוקת עיזבון ניתן להפחית את המס הזה. למשל, אם נכס מקרקעין הורש למספר אנשים, הם יכולים להגיע להסכמה שהם מעבירים את הזכויות על הנכס ליורש אחד בלבד, והוא יהיה פטור ממס השבח.

 

מכירת נכס

בנוסף, ניתן לקבל פטור ממס שבח על ידי מכירת הנכס. אם מדובר בדירה בה התגורר המנוח לפחות ארבע שנים, או 80% מתקופת הבעלות על הכנס, יכול היורש למכור את הדירה ולא לשלם מס.

 

העברת נכס לפני המוות

כדי להימנע ממצבים בהם היורשים נדרשים לשלם מיסוי גבוה על נכס מקרקעין שהם קיבלו בירושה, ניתן להעביר את הנכס במתנה. החוק מאפשר העברה של נכס מקרקעין במתנה ללא תמורה, במספר מקרים מסוימים וללא צורך בתשלום מס.

ירושת רכוש

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
חשיבות התדמית בייצוג

אחד מהדברים המשמעותיים בבחירה בעורך דין אחד על פני אחר היא התדמית שלו. כמובן שלכל תחום התמחות ישנה תדמית אחרת הדרושה אבל בכלליות ישנן תכונות

האם פוסט טראומה נחשב כאחוזי נכות

האם ניתן לקבל קצבת נכות כתוצאה מפוסט טראומה? כל הפרטים בכתבה הבאה פוסט טראומה עלולה להתפתח לאחר חשיפה לאירוע טראומתי, חוויה קשה או מחלה שהתרחשה

מהי בוררות עסקית?

כיום, רבים בוחרים לפנות אל בוררות עסקית, כדי לפתור סכסוכים עסקיים שעלולים להוות נזק רב לחברה ולעסק, ולהעמיד את העסק בבעיות שימנעו ממנו להתפתח. בוררות