מה נדרש לצורך הגשת תביעה ייצוגית?

תוכן עניינים

חוכמת ההמונים היא מונח מוכר מתוך העולם של פסיכולוגיה חברתית. כשמה כן היא, עוסקת במאפייני החוכמה של ההמון. כשזה נוגע לתביעה ייצוגית, המונח הזה מקבל גם משמעות כלכלית, כך שקבוצת אנשים מתאגדת תחת תובע שמנסה לממש את זכות הקבוצה שנפגעה. יחד עם זאת, קיימים תנאים מובנים להגשת תביעה ייצוגית, אז מה הם התנאים ואיך זה בדיוק עובד?

 

מה היא תביעה ייצוגית?

רגע לפני שנגיע לדברים שנדרשים לשם תביעות ייצוגיות חשוב להבין מה היא התביעה הייצוגית. באופן כללי, תביעה ייצוגית מהווה תביעה, במסגרתה אדם בודד מייצג קבוצה של אנשים שנפגעו מאדם אחר, רשות שלטונית, תאגיד או חברה. כמו כן, התביעה הייצוגית עוסקת בהפסד כספי בעל מאפיינים המשותפים לקבוצה המיוצגת.

 

מה ההבדל בין תביעה ייצוגית לתביעה רגילה?

רבים מתקשים להבדיל בין תביעה ייצוגית לתביעה רגילה, שכן בשני המקרים מוגשת תביעה לצורך קבלת פיצוי. ההבדל העיקרי בין תביעה רגילה ותביעה ייצוגית, הוא שבתביעה הייצוגית ברוב המקרים ההפסד הכספי של כל פרט בקבוצה הוא נמוך יחסית, כך שלא משתלם לו לפתוח בהליך משפטי כנגד מי שגרם להפסד הזה. עם זאת, ברגע שנאספים קבוצה של אנשים שגם הם הפסידו סכומי כסף, ההליך הופך ליותר כדאי ומתגבשת לה התביעה הייצוגית.

 

באילו תחומים ניתן להגיש תביעה ייצוגית?

המחוקק קבע מראש את התחומים אשר במסגרת אדם יכול לתבוע בשם קבוצת אנשים. התחומים הבולטים הם צרכנות, בנקים, ביטוחים, קופות גמל, ניירות ערך, רשויות מקומיות, גופי תקשורת, מפגעים סביבתיים, תאגידים ומונופולים, מעסיקים ועוד. כפי שניתן לראות, קיימים תחומי חיים רבים שפגיעה במסגרתם מאפשרת תביעה ייצוגית.

 

מי יכול להגיש תביעה ייצוגית?

בשונה מתביעה רגילה, קיימים תנאים מקדימים לצורך הגשת התביעה הייצוגית. ראשית, האדם התובע צריך להיות חלק אינטגרלי מהקבוצה המיוצגת. כלומר, נדרש להוכיח כי גם התובע נפגע מהגוף אותו הוא מתכוון לתבוע, כך שהוא לא יכול להיות דמות חיצונית. כמו כן, לפני שהתביעה מוגשת, התובע צריך להגיש בקשה כדי להגדיר את התובענה כייצוגית, רק באופן הזה ניתן היה לנהל את התביעה כייצוגית ולא כתביעה רגילה.

 

מה התנאים הנדרשים?

כדי שבית המשפט אכן יאשר את התביעה כייצוגית, קיימים מספר תנאים חשובים. בית המשפט יבחן אם תובע קיימת עילת תביעה אישית, כך שהוא באמת מהווה חלק מהקבוצה הנפגעת. בנוסף, בית המשפט יצטרך לבחון אם קיים סיכוי מסוים לזכייה של התובע שמייצג את הקבוצה.

 

לסיכום – ודאו תנאים מקדימים

תביעה ייצוגית היא תביעה אשר במסגרתה קבוצה של נפגעים מתאגדים תחת תובע אחד, כך שכוחם כקבוצה מעלה את הכדאיות של התביעה. יחד עם זאת, כדי להוציא את התביעה לפועל, קיימים מספר תנאים חשובים שיש לעמוד בהם. מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע לפני שמתחילים את התהליך. בהצלחה!

הגשת תביעה ייצוגית

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
חשיבות התדמית בייצוג

אחד מהדברים המשמעותיים בבחירה בעורך דין אחד על פני אחר היא התדמית שלו. כמובן שלכל תחום התמחות ישנה תדמית אחרת הדרושה אבל בכלליות ישנן תכונות

האם פוסט טראומה נחשב כאחוזי נכות

האם ניתן לקבל קצבת נכות כתוצאה מפוסט טראומה? כל הפרטים בכתבה הבאה פוסט טראומה עלולה להתפתח לאחר חשיפה לאירוע טראומתי, חוויה קשה או מחלה שהתרחשה

מהי בוררות עסקית?

כיום, רבים בוחרים לפנות אל בוררות עסקית, כדי לפתור סכסוכים עסקיים שעלולים להוות נזק רב לחברה ולעסק, ולהעמיד את העסק בבעיות שימנעו ממנו להתפתח. בוררות