האם ניתן לתבוע על עוגמת נפגש בגין ליקויים בבנייה

תוכן עניינים

ליקויי בניה נתפסים כנזקים אשר גורמים לאובדן ימי עבודה לשם תיאום עם בעלי מקצוע ותשלום לאותם בעלי מקצוע עבור תיקון הליקויים. מסיבה זו, תמחור הנזק שנגרם כתוצאה מהליקויים נובע מההפסד הכספי הנגזר מהצורך לתקנם.

עם זאת, הטיפול בליקויי בנייה עשוי לגבות מהנפגע מחיר נוסף והוא המחיר הנפשי.

במקרים מסוג זה, ניתן לראות במחיר הנפשי נזק בר פיצוי.

 

מהי עוגמת נפש

המונח עוגמת נפש מתייחס לצער, מצוקה או תחושה נפשית שלילית אחרת אשר משפיעות על היכולת ליהנות ממה שיש לחיים להציע, כאשר הגורם לתחושה זו הוא בדרך כלל חיצוני ביחס למי שחש אותה. עוגמת נפש יכולה לבוא לידי ביטוי בין היתר בתחושת עלבון, צער, אי נוחות, כעס או דיכאון. ניתן לקבל מידע על סוגי עוגמת נפש על ידי ייעוץ אצל עורך דין עוגמת נפש.

 

כיצד ניתן פיצוי בגין עוגמת נפש

הקושי הגדול במתן מענה למי שטוען כי נגרמה לו עוגמת נפש, הוא בכימות רכיב לא מוחשי כגון צער, ותרגומו לרכיב אשר מהווה בסיס לפיצוי. הכלי המרכזי המשמש לפיצוי אדם שנגרם לו נזק הוא פיצוי כספי. בשל היעדר כלי פיצוי אפקטיבי אחר, הפיצוי עבור עוגמת נפש נמדד בממון, אף על פי שהנזק עצמו הוא אינו ממוני.

על כן, כאשר בית משפט נדרש אל השאלה כיצד יש לפצות את מי שטוען שנגרמה לו עוגמת נפש, הוא משקלל מספר רכיבים כגון עוצמת עוגמת הנפש ומשך הימשכותה, וזאת על סמך התרשמות המעשה שגרם לעוגמת הנפש. אחד מהמקרים שבהם בית המשפט עשוי לקבוע כי נגרמה לתובע עוגמת נפש היא במקרה של ליקויים בבנייה.

 

עוגמת נפש וליקוי בניה

ישנו מגוון רחב של ליקויים בבנייה ברמות משתנות. ישנם ליקויי בנייה קלים אשר ניתן לתקנם בצורה מהירה תוך פניה לקבלן ברגע גילויים וישנם ליקויים הנובעים מרשלנות ממשית המקשה מאוד על אפשרות תיקונם המהיר, כך שלצד עלות התיקון של הליקויים, יידרש בעל הדירה להתמודד עם חוויית מגורים בבית שאינו ראוי לכך.

במקרים מעין אלו, של אי יכולת ליהנות באופן ממשי מהמגורים בבית ואי הנוחות והצער הנובעים מכך, ניתן לומר כי ליקויי הבנייה הם גורם מובהק לעוגמת נפש, דהיינו לנזק רגשי שאינו ניתן למדידה בכסף, וזאת לצד עלות התיקון הליקויים עצמם אשר ניתנים להערכה בכסף באופן מדויק.

 

תביעת פיצוי בגין עוגמת נפש

על פי פקודת הנזיקין, במקרה של ליקויים בבנייה אשר גרמו לעוגמת נפש, על התובע יהיה הנטל להראות כי מדובר בנזק שמקורו בעבודת הקבלן. כמו כן, על התובע להוכיח כי הנזק הוא תוצר של התנהגות רשלנית של הקבלן המבצע, כאשר קבלן סביר בנסיבות העניין היה נמנע מהתנהגות מעין זו.

 

עוגמת נפש בגין ליקויי בנייה – יש דבר כזה

לצד האפשרות לתבוע קבלן בגין נזק מובחן הניתן למדידה הנובע מליקויים בבנייה, מאפשרת פקודת הנזיקין וההלכות המשפטיות שנוצרו על פיה, לתבוע צד אחר על נזקים שאינם מוחשיים כגון עוגמת נפש הנובעת מהתמודדות עם הליקויים. עם זאת, על התובע יהיה הנטל להוכיח את רשלנותו של הקבלן.

ספרים

 

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
חשיבות התדמית בייצוג

אחד מהדברים המשמעותיים בבחירה בעורך דין אחד על פני אחר היא התדמית שלו. כמובן שלכל תחום התמחות ישנה תדמית אחרת הדרושה אבל בכלליות ישנן תכונות

האם פוסט טראומה נחשב כאחוזי נכות

האם ניתן לקבל קצבת נכות כתוצאה מפוסט טראומה? כל הפרטים בכתבה הבאה פוסט טראומה עלולה להתפתח לאחר חשיפה לאירוע טראומתי, חוויה קשה או מחלה שהתרחשה

מהי בוררות עסקית?

כיום, רבים בוחרים לפנות אל בוררות עסקית, כדי לפתור סכסוכים עסקיים שעלולים להוות נזק רב לחברה ולעסק, ולהעמיד את העסק בבעיות שימנעו ממנו להתפתח. בוררות