איך מפקחים על עבודתו של מיופה הכוח?

תוכן עניינים

ייפוי כוח מעניק סמכויות רחבות על אדם שאינו כשיר לתפקד. מצב זה מחייב יצירת מנגנוני פיקוח, שימנעו פגיעה מכוונת או לא מכוונת. עו"ד המתמחה בתחום זה עשוי לסייע רבות למנוע בעיות מיופה כוח מרכז סמכויות רבות המוענקות לו על ידי ממנה שהפך לבלתי כשיר ממגוון סיבות.

במקרים רבים מיופיי הכוח מתפקידים באופן ראוי ומקצועי, אך ישנם מצבים בהם רשלנות או זדון עלולים לסכן את הממנה דווקא כאשר הוא חסר ישע. החוק הישראלי בנושא וייעוץ משפטי ראוי יכולים לצמצם את הסיכונים באופן משמעותי.

 

ייפוי כוח מתמשך  – הסבר

תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תשכ"ב – 1962) מאפשר לאדם מעל גיל 18 למנות מיופה כוח שיטפל בענייניו אם וכאשר יגיע למצב של חוסר תפקוד. החוק מאפשר לבחור כמעט כל אדם מעל גיל 18 כמיופה כוח, כל עוד הוא נטול אינטרסים כלכליים מול הממנה וכאשר הוא מעוניין למלא תפקיד זה.

החוק מחלק את תחומי ייפוי הכוח לשלושה קריטריונים: אישיים, רפואיים ורכושיים.  הממנה יכול לבחור באיש אמון ממעגלים משפחתיים או חברתיים או שהוא יכול לבחור עו"ד ייפוי כח מתמשך המתמחה בתחום זה. הממנה יכול לקבוע הנחיות למיופה הכוח וגם יכול להעניק לו סמכויות חלקיות או מלאות, בהתאם לרצונו.

 

פיקוח באמצעות תהליך עריכת ייפוי הכוח

על פי החוק עו"ד ייפוי כוח מתמשך חייב לעבור הכשרה ולקבל הסמכה של האפוטרופוס הכללי. במהלכו עליו לוודא כי מיופה הכוח כשיר ורוצה למלא תפקיד זה. עליו לוודא שהוא מעל גיל 18. אם הוא הופקד על עניינים רכושיים, מיופה הכוח אינו יכול להיות מוכרז כפושט רגל או כלקוח המוגדר על ידי בנק ישראל כמוגבל חמור. בנוסף לכך על עורך הדין העורך את ההסכם לוודא כי מיופה הכוח לא העניק שירותים כמו סיוע סיעודי, רפואי, שיקומי, סוציאלי, תמורת תשלום

 

ריבוי מיופי כוח ומינוי מיודעים

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מאפשר למנות מספר מיופי כוח על אדם אחד. אותם מיופיי כוח יכולים להיות שילוב של אנשי מקצועי ואנשי אמון שכל אחד יופקד על תחום מסוים. כמו כן החוק מאפשר למנות מיודעים, אשר מיופה הכוח חייב לעדכנם במצב. אפשרויות אלה מעניקות לממנה לבחור בין מגוון של מנגנוני פיקוח, בהתאם לרצונו.

לדוגמה, הוא יכול למנות עו"ד ייפוי כוח מתמשך כמיודע וככזה הוא יפקח על מיופה או מיופיי הכוח שמונו לתפקיד. אם יתברר כי מיופה הכוח חרג מסמכויותיו או נכשל בתפקידו מסיבות מגוונות, עו"ד המתמחה בייפוי כוח מתמשך יכול להגיש בקשה לביטול ייפוי כוח מתמשך. כמו כן, ניתן למנות גם עו"ד כמיופה כוח ולצידו בן משפחה או חבר קרוב כמיודע.

 

מינוי אנשי אמון והכשרתם

במקרים מסוימים נוצרת בעיה של כישורי מיופה הכוח. במצב שכזה מדובר באיש אמונו של הממנה אשר כוונותיו טובות והוא פועל בתום לב אבל יכולות הביצוע שלו מוגבלות. בכדי למנוע זאת, הממנה יכול לקבוע כי עו"ד ייפוי כוח מתמשך ילמד ויכשיר את מיופה הכוח על הנדרש מצידו לעשות וכך יצמצם את הסיכוי להיווצרות בעיות.

ייפוי כוח?

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
חשיבות התדמית בייצוג

אחד מהדברים המשמעותיים בבחירה בעורך דין אחד על פני אחר היא התדמית שלו. כמובן שלכל תחום התמחות ישנה תדמית אחרת הדרושה אבל בכלליות ישנן תכונות

האם פוסט טראומה נחשב כאחוזי נכות

האם ניתן לקבל קצבת נכות כתוצאה מפוסט טראומה? כל הפרטים בכתבה הבאה פוסט טראומה עלולה להתפתח לאחר חשיפה לאירוע טראומתי, חוויה קשה או מחלה שהתרחשה

מהי בוררות עסקית?

כיום, רבים בוחרים לפנות אל בוררות עסקית, כדי לפתור סכסוכים עסקיים שעלולים להוות נזק רב לחברה ולעסק, ולהעמיד את העסק בבעיות שימנעו ממנו להתפתח. בוררות