כיצד מאשרים הסכם ממון?

תוכן עניינים

זוגות רבים מחליטים לנסח הסכם ממון לפני החתונה, ההסכם מסדיר באופן חוקי ורשמי את אופן חלוקת הנכסים של הזוג במידה והיחסים יעלו על שרטון בשלב מאוחר יותר, זוגות רבים שמתחילים את התהליך תוהים מה נותן למסמך תוקף חוקי וכן כיצד מאשרים הסכם ממון?

 

כיצד ניתן לאשר הסכמי ממון?

זוג יכול לנסח הסכם ממון גם לפני שהוא מחליט להתחתן ואף לאחר החתונה במידה ושני הצדדים מעוניינים בכך. השם המשפטי של הסכם כזה נקרא הסכם טרום נישואין והמעמד החוקי שלו לא קיים אלא לאחר שהזוג מתחתן.

כדי להעניק להסכם תוקף חוקי יש להציג אותו בפני רשם הנישואין במשרד הפני או בפני בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה או להביא בפני נוטריון מוסמך. בשלב הבא, לאחר שהזוג מתחתן יש להביא את ההסכם בפני אחד משני מוסדות מוסמכים, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

המדינה דורשת לאשר את ההסכמים מספר פעמים כדי להבטיח ששני הצדדים עושים זאת מרצונם החופשי ולא חלילה מתוך כפייה.

חשוב להבהיר, לא מדובר בהליך פורמלי גרידא אלא בהליך מהותי וחשוב ביותר שרק לאחר ההסכם מקבל תוקף חוקי ומשפטי, זוגות שלא יאשררו את המסמך יוכלו למצוא עצמם בסכסוך משפטי ארוך עד לבירור הסוגייה.

האם יש חשיבות לגורם שההסכם מופקד בידו?

הסכם שיאושר על ידי נוטריון יהיה בעל תוקף חוקי מוגבל, רק לתחומי הקשורים לרכוש וחלוקתו בין בני הזוג, אולם להסכם ממון שיאושר על ידי נוטריון בלבד לא יהיה תוקף כלשהו כאשר מדובר בעניינים הקשורים למשפחה עצמה כמו מזונות ומשמורת.

על מנת שכלל ההסכם יהיה תקף ומחייב יש לאשר אותו בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני, לאחר הנישואין.

כמו כן יש חשיבות גדולה לזהות של עורך דין הסכם ממון שתבחרו להעסיק, כאשר עורך דין טוב יסייע לגבש הסכם בטוח ומקיף.

מתי הסכם ממון יידחה על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני?

דחייה של הסכם ממון על ידי הרשויות המוסמכות נחשב לנדיר במיוחד, אולם יש מקרים שבהם הסכןם ממון יידחה על ידי בית המשפט, למרות שעל פניו שני הצדדים מסכימים לתנאים בו ורוצים באישורו.

הסכם הממון כפוך לדיני החוזים של מדינת ישראל, לכן בית המשפט יכול לדחות הסכם ממון כזה או אחר כאשר בית המשפט או בית הדין הרבני סוברים כי אחד הצדדים מקופח בצורה חד משמעית בעקבות ההסכם, או כשההסכם מכיל בתוכו סעיפים לא חוקיים.

במידה ובית משפט סובר כי אחד מהתנאים בחוזה מפרים זכויות בסיסיות של אחד הצדדים הוא רשאי לדחות את ההסכם ולהותיר את בני הזוג לנסח הסכם חדש, או לערער על ההחלטה בערכאה גבוהה יותר.

הסכמי ממון נערכים על ידי זוגות רבים לאור העובדה שניתן להגיע אליהם יחסית בקלות כאשר היחסים בין הזוג טובים, כך מקבלים החלטות הגיוניות ופועלים מהראש ולא מהבטן.

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
איך מתנהל תהליך גישור גירושין?

לפני שנים עמדתם ביחד מתחת לחופה והאמנתם שזה יהיה לתמיד? ראיתם את עצמם לעד ביחד אך בפועל היום אתם כבר מבינים שזה לא מה שיקרה?

איך להימנע מגירושין

חושבים שהגיע הזמן להיפרד ולהתגרש? אל תמהרו להרים ידיים. באמצעות הליך גישור ניתן להגיע לעמק השווה וליישב מחלוקות, עד לכדי החזרת המשפחה לשלמותה. עו"ד מגשרת

תשלום מזונות – מה אומר החוק?

אמנם זו לא סיטואציה נעימה במיוחד, אך גם גירושין מתרחשים בין זוגות רבים. למעשה, על פי הסטטיסטיקה, למעלה משליש מהזוגות הנשואים בסופו של דבר יאלצו

נקודות חשובות להסכם גירושין

גירושין בישראל בשנים האחרונות מסתמנת מגמת עלייה בלתי פוסקת באחוזי הגירושין במדינת ישראל, ובשנת 2018 למשל – הסתמנה עליה של כ-5% בזוגות המתגרשים דרך בתי