גישור משפחתי בתהליך גירושים – כדאי להכיר

תוכן עניינים

סכסוך בין בני זוג המוביל להליך גירושים הוא מצב נפוץ בישראל. על פי סטטיסטיקות אחרונות כשליש מהזוגות שנשואים עשויים להתגרש. אך מה קורה כאשר צריך לנהל משא ומתן על הסכם הגירושים? זוגות רבים אינם מצליחים לנהל את המשא ומתן ביניהם באופן ישיר וזקוקים לסיוע של צד ג'. בשנים האחרונות נושא הגישור שמהווה בדיוק את הנקודה הזו הפך להיות יותר ויותר מקובל, ובכך חוסך לשני הזוגות כספים רבים וזמן שהיו מתבזבזים במאבק משפטי.

המאמר בשיתוף https://www.wolf-law.co.il.

הגישור כאמור הוא פיתרון ביניים בין מאבק משפטי לבין משא ומתן ישיר. המגשר לומד את הצרכים והרצונות של כל אחד מהצדדים, ומסייע להם לנסח הסכם גירושים שיהיה מקובל על כל אחד מהצדדים. הסכם הוגן שמנוסח באופן שרואה את הצרכים של שני הצדדים, חוסך לא רק זמן וכסף, אלא גם ניתוק וסכסוכים משפחתיים ארוכי שנים. על מנת להבין מי יכול להיות מגשר ולמה חשוב לשים לב בתהליך הבחירה של מגשר לליווי בהליך גירושים, התייעצנו עם עורך הדין לענייני משפחה עודד וולף.

 

אז איך מתנהל גישור?

גישור גירושין מהווה דרך אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים, באמצעות סיוע של גורם שלישי שמגשר על הפערים ביניהם. המטרה של המגשר בתהליך גירושים היא לנסח הסכם גירושים כתוצר הסופי. ההגעה לשם מתקיימת במספר שלבים עיקריים. בהתחלה המגשר מנהל שיחות בנפרד עם כל אחד מבני הזוג.

בשיחות אלו כל צד יכול להביע את רצונותיו וצרכיו באופן חופשי. לאחר מכן, המגשר נפגש עם שני בני הזוג ומציע פתרונות שיש עליהם הסכמה רחבה ויוכלו לממש את רצונות שני הצדדים. לאחר מכן ההסכמות שבעל פה מנוסחות בכתב כהסכם בין שני הצדדים. גם לאחר חתימה ההסכם לא נחשב לפסק דין, אלא זקוק לאישור של בית המשפט על מנת לקבל תוקף כזה.

גישור

למי מתאים גישור?

גישור יכול לשמש בכל סכסוך משפחתי. בין אחים, במאבקי ירושה, בין ילדים להוריהם ובין זוגות. במצב של גירושים, גישור יכול להוביל לניסוח הסכם גירושים שמוסכם על שני הצדדים. עם זאת, לא לכל זוג שמתגרש יתאים תהליך של גישור. תהליך של גישור מסייע לבני זוג ששניהם מוכנים לנהל שיח מכבד ולהגיע להסכמות משותפות, גם תוך כדי פשרות.

אם בין בני הזוג שוררים יחסים לא שוויוניים או כוחניים, רצוי ליידע את המגשר על כך בהזדמנות הראשונה. הדבר יכול להוביל לפשרות מרובות של אחד הצדדים מתוך חשש ורצון לסיים את הקשר, ובכך להוביל להסכם שהוא לא הוגן. בנוסף, אצל בני זוג שהמחלוקת ביניהם חריפה ואינם מסוגלים ליצור דיאלוג, יש סיכוי שפחות יתאימו להליך גישור. במקרה כזה רצוי לא להתחייב לכל התהליך מול המגשר אלא להתחיל תהליך של מספר פגישות ולהחליט ביחד האם מתאים להמשיך אותו.

 

מי יכול להיות מגשר?

בישראל, כל אדם שמעוניין יכול לעבור קורס גישור ואז לעסוק בתחום באופן עצמאי. משך הקורס הוא כ-60 שעות אקדמיות, ולאחר עמידה בדרישות הקורס, בוגריו יכולים להציע שירותי גישור. כדי להיות מגשר מטעם בית המשפט או מגשר בענייני משפחה נדרש קורס נוסף.

אם כך, יש לשים לב שהמגשר לא מחויב להיות כלל משפטן או עורך דין, וגם אם הוא עורך דין הוא לא בהכרח מגיע מתחום דיני המשפחה. לכן, תהליך הבחירה של מגשר שילווה אתכם במקרה שאתם רוצים לנסח הסכם גירושים, צריך להיות מוקפד, שכן התוצר מהווה פסק דין ורצוי שייערך על ידי בעל מקצוע רלוונטי.

מי יכול להיות מגשר

טיפים שכדאי לשים לב אליהם בתהליך:

אז כפי שנכתב, רצוי שהמגשר יהיה משפטן ורצוי שיהיה עורך דין לענייני משפחה שבקיא בהלכות ואף מכיר את התנהלות בתי המשפט מבפנים. יתר על כן, חשוב לוודא שאתם כבני זוג מוכנים לתהליך באמת ובתמים, כי הוא יכלול פשרות וויתורים מצד שניכם. חשוב לשים לב שהמגשר שנבחר יהיה ניטרלי ולא מקושר לאחד הצדדים או בעל אינטרס מסוים פרט להגעה להסכם הוגן.

 

מה עושים עם הסכם הגירושים?

את ההסכם יש לאשר בערכאה משפטית: בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. תהליך הגירושים לא הסתיים עד לאחר שלב הגט, שנערך בבית הדין הרבני לבני זוג יהודים. לסיכום, הגישור כאלטרנטיבה ליישוב סכסוכים יכול לסייע לזוגות רבים בתהליך גירושים. מגשר טוב יכול לעבוד באופן ניטראלי עם בני הזוג, ולהובילם לכדי ניסוח הסכם שיהווה סיום מכבד לסכסוך ביניהם. חשוב לוודא כי אתם מוכנים לתהליך ומסוגלים לעמוד בו ובוחרים מגשר עם רקע וניסיון מתאים.

הסכם הגירושים

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
איך מתנהל תהליך גישור גירושין?

לפני שנים עמדתם ביחד מתחת לחופה והאמנתם שזה יהיה לתמיד? ראיתם את עצמם לעד ביחד אך בפועל היום אתם כבר מבינים שזה לא מה שיקרה?

איך להימנע מגירושין

חושבים שהגיע הזמן להיפרד ולהתגרש? אל תמהרו להרים ידיים. באמצעות הליך גישור ניתן להגיע לעמק השווה וליישב מחלוקות, עד לכדי החזרת המשפחה לשלמותה. עו"ד מגשרת

תשלום מזונות – מה אומר החוק?

אמנם זו לא סיטואציה נעימה במיוחד, אך גם גירושין מתרחשים בין זוגות רבים. למעשה, על פי הסטטיסטיקה, למעלה משליש מהזוגות הנשואים בסופו של דבר יאלצו

נקודות חשובות להסכם גירושין

גירושין בישראל בשנים האחרונות מסתמנת מגמת עלייה בלתי פוסקת באחוזי הגירושין במדינת ישראל, ובשנת 2018 למשל – הסתמנה עליה של כ-5% בזוגות המתגרשים דרך בתי

כיצד מאשרים הסכם ממון?

זוגות רבים מחליטים לנסח הסכם ממון לפני החתונה, ההסכם מסדיר באופן חוקי ורשמי את אופן חלוקת הנכסים של הזוג במידה והיחסים יעלו על שרטון בשלב