מהי אחריות בעל הרכב בתאונת דרכים

תוכן עניינים

תאונת דרכים היא חוויה קשה לכל המעורבים. היא מערערת באופן חד את תחושת הביטחון העצמי, והופכת את הנסיעה בכבישים לחוויה מטלטלת ומפחידה.

כאשר מדובר על תאונת דרכים עם נפגעים, מדובר בחוויה מצלקת אפילו יותר.

בעל הרכב בתאונת הדרכים יכול לשאת באופן חלקי באשמה, גם אם לא היה נוכח בזמן התאונה ולא השתתף בנהיגה בפועל.

במאמר זה נפרט כיצד.

 

אחריות על תקינות הרכב ועמידה בתקנות

רכבים ישראלים חייבים לעבור טיפול ומבחנים תקופתיים. מבחנים אלו נקבעים לפי הזמן של הרכב על הכביש, הדגם הספציפי, ודרישות היצרן. חשוב מאוד להבין, שתקינות הרכב והשימוש בו בהתאם לכלל התקנות הוא באחריות בעל הרכב באופן בלעדי. על בעל הרכב הרשום לוודא שכלי הרכב עולה על הכביש רק לאחר שהוא מבוטח על פי חוק, ולאחר שניתן אור ירוק לנסיעה עמו על ידי משרד הרישוי, לאחר מעבר טסט כנדרש. כאשר מדובר על סיטואציה של תאונת דרכים, יתכן והסיבה נובעת מכישלון אישי של הנהגים המעורבים, ויתכן שהסיבה היא כשל טכני באחת המכוניות. אם הכשל הטכני נובע מבעיה מבנית בכלי הרכב, שלא היה ניתן לצפות מראש ולטפל בה, האחריות היא על חברת הרכב עצמה. אם הכשל הטכני שהוביל לתאונה נובע מתקלות אשר היה על בעל הרכב לטפל בהן, או אם הרכב עצמו לא עבר טסט כנדרש והמשיך בנסיעה, האחריות על התאונה יכולה להיות על בעל הרכב.

 

מסירת הרכב לנהג מועד לפורענות

בתחום הדינים הפלילי, ישנו מושג אשר נקרא אשם תורם. אשם זה מתייחס למצבים בהם הקורבן אחראי באופן חלקי למצב אליו נקלע. דוגמאות לכך כוללות אדם אשר קפץ באופן מודע לכביש כדי להיפגע ולדרוש פיצויים, אשר כמובן שלא יהיה זכאי להם כי הוא אחראי באופן חלקי לפגיעה בו. כאשר מדובר על תאונת דרכים, בעל הרכב עלול לא להיות זכאי לפיצויים בגין הנזק לרכבו, בשל אשם תורם. למידע נוסף הכנסו לאתר של יערית אוליאל, שתוכל לסייע ולהסביר את מגבלות החקיקה בנושא. האשם התורם יכול לנבוע מכך שהרכב הושאל לנהג מועד לפורענות, אשר בעברו מספר רב של תאונות דרכים, או בשל מסירת המפתחות לנהג שיכור. הסיבה לכך, היא שבית המשפט מצפה שבעל הרכב יצפה את הסיכון במעשיו, ויתנהל בהתאם.

 

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אסון היא מניעתו

הדרך הטובה ביותר של בעל רכב להתמודד עם אסון או תאונת דרכים, היא מניעה. חשוב מאוד למסור את המפתחות למכונית רק לאדם עליו אתם סומכים לחלוטין, ולדאוג שהרכב שלכם יעבור את כלל הטיפולים הנדרשים על פי חוק. אם אתם מאפשרים לאדם קרוב אליכם לנהוג ברכב, וודאו שהוא מכיר את הרכב היטב, עברו עמו שנית על מיקום המקשים והלחצים השונים, וכך תאפשרו לו לנהוג בביטחון רב יותר.

 

עורכת דין

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
עורך דין תעבורה בתל אביב

נושא התעבורה מקבל משמעות רבה בבתי המשפט, זאת לאור הגברת האכיפה והענישה של בתי המשפט, וזאת על מנת להרתיע את הציבור  עורך דין תעבורה בתל

האם ניתן לבטל פסילת רישיון?

בתקופה האחרונה אנו עדים ללא מעט שאלות שעולות בפורומים שונים ברחבי הרשת. שאלות אלו עוסקות בעיקר על ענייני תעבורה. בעקבות העלייה במספר השאלות, החלטנו לצאת