החוק החדש של פשיטות רגל: חדלות פרעון

תוכן עניינים

בספטמבר האחרון נכנס לתוקפו השינוי לחוק חדלות פירעון ששינה באופן מהותי את הדרך בה המחוקק מסתכל על אנשים המגיעים לפשיטת רגל. אם עד כה שלטה הנחה לא כתובה כי התנהגות פגומה היא זו המובילה לחדלות פירעון, השינוי לחוק מביא בשורה שונה לחלוטין ולפיה חובות כלכליים הינם דבר הגיוני וטבעי שעלול לקרות כמעט לכל אחד ולכן כל ההתייחסות לנושא צריכה להיות שונה. החוק שם לו למטרה לנסות לסייע לחייבים להשתקם כלכלית.

 

מהם השינויים המשמעותיים שנכנסו לתוקף?

  • החוק בנוסחו החדש קובע בין היתר כי הליכי פשיטת רגל של יחידים – או בשמו החדש: הליך חדלות פירעון – הנוגעים לחובות שלא עולים על 150,000 ₪ צריכים להיות מוגשים ללשכת ההוצאה לפועל ולא ידונו בפני בית המשפט או בפני הממונה על חדלות פירעון. יש לזכור שכמות התיקים הנוגעים לסכומים אלו מהווה חלק ניכר מסך התיקים. מדובר בתמריץ לחייבים לנקוט בהליכי חדלות פירעון, כאשר בעבר היו מסתפקים בפעולות מינוריות יותר כמו צווי תשלומים.
  • עוד שינוי שניתן למצוא בחוק החדש, הוא הסדר מוגדר ורחב יותר בכל הנוגע לקבלת הפטר חובות. לפני השינוי קבלת הפטר מחובות היתה בהיקף מצומצם הרבה יותר, וכעת מדובר בתופעה שתגדל מאד לאור השינוי. החוק החדש מאפשר לחייבים לקבל הפטר בזמן קצר יותר מאשר קודם, ומבלי להיכנס להליך פשיטת רגל.
  • החוק החדש מבדיל בין שני סוגים של חייבים שנכנסו לחדלות פירעון: אלו שנכנסו למצב זה עקב התנהלות כלכלית שגויה, ואלו שמנצלים לרעה את כל האפשרויות שהחוק מעניק לחייבים בחדלות פירעון. החוק למעשה מאפשר לבית המשפט להורות לחייב לעבור הכשרה הנוגעת להתנהלות כלכלית נכונה, ככל שהוא לא הגיע לחדלות פירעון כדי לנצל את החוק לרעה.
  • סף הכניסה למצב של חדלות פירעון השתנה גם הוא – עד השינוי לחוק חייב יכול היה להיכנס לתהליך של חדלות פירעון אם היה לו חוב מעל 25,000 ₪. כעת ניתן להיכנס להליך חדלות פירעון עם חוב מעל 50,000 ₪ לאדם פרטי ו – 70,000 ₪ כאשר מדובר בתאגיד. שינוי זה יוביל להפחתת העומס מהכונס הרשמי.

 

לסיכום – שינוי מבורך או מדאיג?

השינוי לחוק נותן עדיפות ברורה ליחידים המגיעים לחדלות פירעון. רבים מברכים על כך שישנה הבנה כי המציאות הכלכלית בישראל מורכבת ולכן רבים הם המגיעים לחדלות פירעון. על כן העובדה שהחוק מנסה לדאוג לשיקום של החייב מבחינה כלכלית ומסייע לו להיפטר מחובות ולעבור את התהליך בצורה חלקה הרבה יותר מבעבר – מבורכת.

מנגד, עולות לא מעט ביקורות כלפי החוק לפיהן מדובר במתן לגיטימציה גדולה מדי למציאות של אי-החזר חובות וחדלות פירעון. החוק מפלה לרעה את הנושים ושוכח לדאוג להם מרוב דאגה לאלו שהגיעו למצב של חדלות פירעון.למידע נוסף בתחום היכנסו לאתר של דן מור.

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
האם יש כזה דבר מחיקת חובות

כולנו מתמודדים מידי פעם עם סיטואציות כלכליות לא פשוטות ולכן ברור מדוע גם אתם, כמו אחרים, מוצאים את עצמכם מידי פעם חייבים כספים. הבעיה עם