עריקות בלי כלא – איך ניתן לדאוג לכך?

תוכן עניינים

 חייל שנעדר מצה"ל לתקופה ממושכת יוגדר כעריק או כנפקד והעונש הצפוי הוא מאסר בכלא צבאי.

מה ההבדל בין עריק לנפקד והאם וכיצד אפשר להימנע מכלא צבאי?

מרגע הגיוס לצבא המתגייס הופך לחייל ומעתה תחת קטגוריה של "רכוש צהל", כל עוד הוא בצבא החייל מחויב בחוק הצבאי ובציות למפקדיו, כמו כן ישנו עורך דין צבאי במיוחד להתמודדות עם החוק הצבאי. מעבר לחוק הפלילי במדינה, שהחייל מחויב אליו במסגרת היותו אזרח ישראלי, מתווספים חוקים צבאיים רבים שביניהם החוק הבסיסי, וטוב, גם ההגיוני ביותר והוא – להגיע לצה"ל! מה קורה כשלא מגיעים?

 

הליך משפטי צבאי

הליכי החוק הצבאי די דומים לחוק האזרחי, ולמעשה ניתן לשפוט חיילים גם על חוקים אזרחיים כגון עבירות מין, עבירות תנועה ועבירות הנוגעות להתעללות בבעלי חיים. לרוב הקצינים בצה"ל יש את היכולת לעצור את חייליהם ולשפוט אותם. במקרים חמורים ההליך עובר להתקיים בבית דין צבאי ולא מול מפקדו של החייל. כדי לשפוט או לעצור חייל יש צורך בטופס תלונה, טופס זה מכיל את פרטי העבירה כולל עדויות וראיות.

 

נפקדות

כאשר חייל ניעדר מתפקידו, מיחידתו, הוא מוגדר נפקד. הגדרה זו תקפה ל- 21 ימים בהם כל התהליך המשמעתי מול החייל נשאר ביחידה. בתקופה זו ינסו מפקדי החייל לשכנע אותו לחזור ליחידה. כל הניסיונות והביקורים של מפקדי החייל בביתו יתועדו לצורך המשך הליך משפטי מול הפרקליטות הצבאית, במידה ויהיה צורך עתידי בהם.

 

עריקות

בתום תקופת הנפקדות החייל נקרא עריק והטיפול מולו עובר להיות באחריות המשטרה הצבאית, כלומר הוא יוצא מתחום השיפוט של מפקדו ביחידה. בשלב זה החייל נכנס למאגר עריקי צה"ל ששייך ליחידת מיטב ומופעלות פעולות חיפוש וביקורי פתע בבית החייל כדי לעצור אותו ולהמשיך מולו טיפול משמעתי בבית המשפט.

 

ענישה

התגובה על עריקות תלויה במשך תקופת ההיעדרות ובחומרתה, כלומר בנסיבות שהביאו את החייל לעריקות. תקופת היעדרות של עד 75 ימים נחשבת מקלה, ההליך מול החייל הוא הליך משמעתי בלבד. מעל 75 ימים העריקות נחשבת בנסיבות מחמירות והחייל יועמד לדין בבית משפט צבאי ובהתאם הענישה תהיה גם מחמירה יותר. בכל מקרה העונש הוא מאסר בבית כלא צבאי.

 

עריקות בלי כלא!

סביר שללא עורך דין אכן ימצא את עצמו העריק בכלא צבאי. אמנם העונש השכיח הוא אכן מאסר בכלא צבאי אך פנייה לעורך דין לפני גזר הדין ולפני ההגעה למעצר יכולה למנוע עונש זה ולפטור את החייל ממאסר. חשוב לפנות לעורך דין לפני המעצר!

מרגע הגיוס לצה"ל חובה להתייצב במקום ובזמן שמגדירים המפקדים. אי הגעה גוררת פתיחה בהליכים משמעתיים שיכולים להגיע להליכים פליליים ולענישה חמורה. כל עריקות מסתיימת בכלא, אך אפשר, באמצעות שירותי עורך דין, לסיים הליך משפטי גם עם עונש מקל יותר.

 

כלי משפטי

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
PTSD בצבא

הפרעת דחק פוסט טראומטית, המכונה לעתים הפרעה בתר-חבלתית, או בקיצור PTSD, היא הפרעה נפשית שמתפתחת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי, בה הנפגע חש סכנה ממשית לחייו

נקלעתי לאלימות בבסיס – מה לעשות?

אלימות מכל סוג שהיא היא אינה טובה, וזה דבר ידוע לכולנו. עם זאת, במקרים כאלו ואחרים אנו נקלעים למצבים בהם לדאבוננו הפתרון שמצאנו הוא אלימות.

PTSD בצבא

הפרעת דחק פוסט טראומטית, המכונה לעתים הפרעה בתר-חבלתית, או בקיצור PTSD, היא הפרעה נפשית שמתפתחת

קרא עוד »