אי עמידה בצו 8 עקב המצב במדינה – מה הענישה?

תוכן עניינים

כולנו היינו עדים בהלם ובתדהמה לאירועים המזעזעים שהובילו לפתיחת מבצע חרבות ברזל ולגיוס המילואים הנרחב בעקבותיו. לצד ההיענות הרבה לגיוס המילואים, ישנם גם כאלו שבחרו שלא להתייצב לשירות. במקרים בהם אי עמידה בצו 8 היא מסיבות שאינן מוצדקות, הרי שיש לצעד זה השלכות משפטיות, לרבות ענישה מחמירה

 

המשמעות של קבלת צו 8 בעקבות המצב במדינה

בעקבות האירועים המזעזעים שהתרחשו בחג שמחת תורה, מדינת ישראל החריזה על מצב מלחמה ובשל כך, והאיומים הביטחוניים הנוספים מסביב, הוחלט על גיוס מילואים נרחב באמצעות צו 8 (גיוס מילואים בנסיבות חירום).

התייצבות לשירות מילואים בעקבות קבלת צו 8 היא חובה חוקית, כאשר שירות המילואים בנסיבות חירום אינו מוגבל בזמן ובשונה מזימון המילואים הרגיל, הוא יכול להיעשות גם טלפונית. היות ומדובר בחובה חוקית, אי עמידה בצו 8 משמעותה עבירה פלילית, בגינה ניתן לפתוח בהליכים משפטיים בהתאם.

 

אי עמידה בצו 8 מסיבות מוצדקות

כישראלים, כולנו מכירים בחשיבות של שירות המילואים, בעיקר בעתות משבר ומלחמה המאיימות על קיומנו. לצד חשיבות שירות המילואים, קיימים גם מקרים בהם אי עמידה בצו 8 נובעת מסיבות מוצדקות, דוגמת מצבים רפואיים / נפשיים ועוד מגוון סיבות בגינן ניתן לקבל פטור ממילואים ובכדי להבין באילו מצבים בדיוק מדובר ולהימנע מאי הבנה ותהליכים משפטיים מיותרים, מומלץ לפנות בהקדם לשירותי ייעוץ עם עורך דין מקצועי לעניינים צבאיים.

 

אי עמידה בצו 8 – מה הענישה?

משרת מילואים שבחר להתעלם מצו 8 שהגיע אליו, לכתובתו או טלפונית, באופן מכוון וללא סיבה מוצדקת, ייחשב כעריק מילואים ויהיה חשוף להליכים משמעתיים שיינקטו על ידי המערכת הצבאית ובהובלת קצין בכיר מיחידת המילואים.

מערכת המשפט הצבאית מתייחסת בחומרה רבה לעבירות עריקות ממילואים, במיוחד כאלו שניתנו במסגרת צו 8, כאשר מסגרת הענישה מושפעת מתדירות העבירה וכעיקרון, יכולה להגיע עד לכדי עונשי מאסר בפועל ולתקופה של 3 שנים.

 

באילו מקרים מומלץ לפנות לשירותיו של עו"ד מומחה לעניינים צבאיים?

ההשלכות המשפטיות המשמעותיות של אי עמידה בצו 8, אינן מאפשרות לנו להתעלם מקבלת צו 8, גם אם מדובר בסיבות המוצדקות ביותר. על מנת להימנע מתהליך בירוקרטי סבוך ומסורבל מול המערכת הצבאית ובכדי להבטיח כי הסיבות המוצדקות לאי עמידה בצו 8 יבואו לידי ביטוי בצורה המקצועית ביותר מול מערכת המשפט הצבאית, מומלץ לפנות בהקדם לשירותיו של עו"ד מומחה לעניינים צבאיים.

 

לסיכום

מבצע חרבות ברזל שנפתח עקב אירועי הטרור בחג שמחת תורה, הביא לגיוס מילואים נרחב באמצעות צו 8, כאשר מלבד החובה המוסרית, התייצבות לצו 8 היא חובה חוקית. אי עמידה בצו 8 מסיבות שאינן מוצדקות עלולה לגרור הליכים משפטיים וענישה מחמירה, עד לכדי עונש מאסר בפועל, כאשר במקרים מוצדקים, רצוי להיוועץ בהקדם עם עו"ד צבאי בכדי לקבל את הפטור בצורה מהירה ונוחה.

צבאי

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
PTSD בצבא

הפרעת דחק פוסט טראומטית, המכונה לעתים הפרעה בתר-חבלתית, או בקיצור PTSD, היא הפרעה נפשית שמתפתחת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי, בה הנפגע חש סכנה ממשית לחייו

נקלעתי לאלימות בבסיס – מה לעשות?

אלימות מכל סוג שהיא היא אינה טובה, וזה דבר ידוע לכולנו. עם זאת, במקרים כאלו ואחרים אנו נקלעים למצבים בהם לדאבוננו הפתרון שמצאנו הוא אלימות.

PTSD בצבא

הפרעת דחק פוסט טראומטית, המכונה לעתים הפרעה בתר-חבלתית, או בקיצור PTSD, היא הפרעה נפשית שמתפתחת

קרא עוד »