האם יש מס על קבלת ירושה?

תוכן עניינים

מהם מס ירושה ומס עיזבון?

מס ירושה ומס עיזבון הם תשלום לרשות המיסים המהווה חלק מן הירושה שיורש/ים קיבל/ו, כמו כספים או מקרקעין. תשלום המס הוא אחוזים מסוימים מהירושה, והוא מוטל כאשר שווי הירושה עולה על תקרת הפטור שקבועה בחוק. הטלת מס הירושה היא לצורך גביית מיסים, ובנוסף על מנת להפחית את ריכוז ההון מקבלת ירושות בידי מעטים.

ההבדלים בין המיסים באים לידי ביטוי בשלבי הטלתם ומכאן גם השלכותיהם, מס ירושה הוא מס שחל על כל יורש באופן פרטי בגין הירושה שקיבל, ואילו מס עיזבון הוא מס שמוטל על כל העיזבון בעת פטירת המנוח, עוד לפני שהוא עבר ליורשים.

 

 ביטול מס ירושה ומס עיזבון בישראל, לא לשכוח לקרוא את האותיות הקטנות…

כיום, אין מס על ירושה ואין מס עיזבון בישראל, מס הירושה בוטל בשנת 1950 והוחלף במס העיזבון, שבוטל בשנת 1981. אזרח או תושב ישראל שזוכה בירושה מחו"ל של נכסים הנמצאים בישראל לא חייב במס ירושה, אך אם הנכסים והרכוש נמצאים בחו"ל, ככל הנראה היורש יצטרך לשלם מס ירושה בהתאם למדינה בה הנכס או הרכוש נמצאים. למרות ביטולי המיסים, מדינת ישראל כן יכולה להטיל עליכם מיסים בעת קבלת ירושה, אך לא באופן בו הם הוטלו בעבר.

 

סעיף האותיות הקטנות – מיסוי על מקרקעין

ירושת כסף בבנק או מיטלטלין אינה חייבת במיסים והדבר דומה גם בקבלת זכויות בירושה על מקרקעין. על אף שלא קיים מס עיזבון או ירושה, היורשים יאלצו לשלם מס שבח כאשר ימכרו את זכויותיהם במקרקעין או יאלצו לשלם מס רכישה אם ירצו לקנות את זכויות המקרקעין של היורשים הנוספים. לעיתים, בתכנון מס מראש, ניתן לקבל פטור ממס שבח או להקטין אותו.

 

מס שבח

מס שבח הוא מס המחושב בעת מכירת דירה, והוא מתייחס לרווח ההון שנוצר בעקבות המכירה. המס נלקח מההפרש בין מחיר המכירה של הדירה לבין המחיר בו נקנתה על ידי המחזיק הנוכחי בנכס לאחר קיזוז הוצאות, והוא עומד על 25% מתוך השבח נטו שנוצר בעת מכירת הדירה.

 

פטור ממס בקבלת מקרקעין בירושה

אחת מהפעולות לקבלת פטור מס היא ביצוע פעולה שאינה מוגדרת כעסקה בחוק מיסוי למקרקעין, כמו הורשת נכס מקרקעין ממוריש ליורש שאינה נחשבת למכירת מקרקעין ולכן פטורה ממיסים, אך לא נשכח שאם בעתיד תתבצע מכירה של הנכס היורש עלול לחוב במס שבח.

אם הנכס שהתקבל בירושה הוא חנות או קרקע יחויב היורש במס שבח, אך אם הנכס הוא דירה, לא יחויב במס אם הוא עומד בתנאים לקבלת הפטור המופיעים בסעיף 49ב(5) בחוק למיסוי מקרקעין.

שותפות בלעדית של היורשים בנכסים אינה מחויבת במס, ואף חלוקת הנכסים בין היורשים אינה מחויבת במס. לעומת זאת, אם תיווצר חלוקה של נכסי הירושה בין היורשים, כגון חלוקה שווה בין כולם, תשלומי האיזון אותם ישלמו אחד לשני על הנכסים יחויבו במס רכישה או במס שבח כאשר הכסף שמשולם הוא אינו חלק מכספי הירושה. למידע נוסף שווה להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות.

 

קופת חיסכון

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
גילוי מרצון – שאלות ותשובות

מסלול גילוי מרצון אותו מציעה רשות המיסים לאזרחים אשר לא דיווחו על כספים מאפשר לא לעמוד לדין פלילי. להלן שאלות ותשובות בכל הקשור להליך, כך

החזרי מס בגין בעיה רפואית

לדאבוננו, זהו חלק בלתי נפרד מהחיים, בעיות רפואיות. אם חלילה מצאתם עצמכם בסיטואציה בה אתם נזקקים לשירותים רפואיים נרחבים, כדאי מאוד לדעת שייתכן ומגיע לכם

מתי חשוב לפנות לעורך דין לעבירות מס?

רשויות המס והחובות הרבות שמוטלות על כל אזרח ישראל, עשויות להביא אותנו לטעות, לא להכיר כראוי את המוטל עלינו, ולבצע לבסוף עבירות מס. הסיכון לביצוע

4 דרכים לקבל את מה שמגיע לכם ממס הכנסה

ובמקום החמישי במצעד הפזמונים "עשרת צמדי המילים שכל ישראלי שונא לשמוע", בין צבע אדום לנהיגה מונעת, קבלו אותו במחיאות כפיים סוערות… מס הכנסה. לצעירים מבנינו