האשמת שווא בגין הטרדה מינית – מה עושים? 

תוכן עניינים

בשנים האחרונות, הנושא של הטרדה מינית אינו יורד מאמצעי התקשורת והשיח הציבורי. כולנו מכירים סיפורים של נשים וגברים שהתנהלות לא הולמת מצד ממונה או עמית לעבודה הפכה את חייהם לגיהינום. מנגד, במקרים מסוימים, ההאשמה אינה מוצדקת. מה ניתן לעשות כאשר אין ממש בהאשמה על הטרדה מינית?

 

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא כל התנהגות או אמירה שיש בה כדי לבזות אדם או את מיניותו, ואשר יש בה רקע מיני. למשל מגע לא הולם, הערות מיניות חוזרות, הצעות מיניות חוזרות או איומים על מי שלא ייענו לדרישות מיניות. בישראל קיים חוק בנושא, המגדיר את הנסיבות והמעשים הנחשבים כהטרדה מינית, וגם את העונש הצפוי בגינם.

 

מה עשוי להיות העונש על הטרדה מינית

העונש, או הסנקציה, בעקבות הוכחה כי אכן קרתה הטרדה מינית, קיים בשלושה מישורים שונים.

 

במישור הפלילי

בהתאם להגדרת העבירה בחוק העונשין, הרשעה בביצוע הטרדה מינית בבית משפט עשויה לגרור עונש מאסר של עד ארבע שנים.

 

במישור האזרחי

ללא קשר ובאופן שאינו תלוי בהגשת תלונה במשטרה, לנפגע או לנפגעת שמורה הזכות להגיש תביעה אזרחית כנגד מי שפגע בהם או הטריד אותם, ובמקרה זה יהיו זכאים לפיצוי לפי שיקול דעת בית המשפט.

 

בהיבטים אחרים

במידה והאירוע התרחש במקום עבודה או במקום שבו עשויים להיות יחסי מרות (למשל – מפקד ופקודה, מרצה וסטודנט), ישנה גם האפשרות של המתלוננת להגיש תלונה משמעתית לממונה על הטרדות מיניות בארגון, ובמקרה כזה יהיה חשוף הפוגע או נשוא התלונה לסנקציות במסגרת מקום עבודתו, שיכולים להגיע במקרים חמורים עד פיטורים.

 

כיצד ניתן לדעת אם ההאשמה בהטרדה מינית היא האשמת שווא?

חשוב להזכיר שהטרדה מינית כוללת מרכיב סובייקטיבי משמעותי, כך שגם אם לא תכננתם להטריד או לנהוג באופן לא הולם, יתכן שההתנהגות שלכם אכן הייתה בגדר הטרדה עבור המתלוננת, וחשוב ללמוד מכך להבא. עם זאת, במקרים מסוימים ההאשמה בהטרדה מינית, בהתאם להגדרתה בחוק, אינה מוצדקת.

למשל, אם המתלוננת לא הבהירה שההתנהגות או האמירה אינן מקובלות עליה, או אם היה מדובר במקרה חד פעמי שלא זכה לשום תגובה מצד המתלוננת, או אם ניתן להוכיח שהיסוד העובדתי שהמתלוננת מתארת לא קרה.

 

מה ניתן לעשות במקרה של האשמת שווא בהטרדה מינית?

במקרה שבו אתה חושד שמאשימים אותך בהטרדה מינית באופן שאינו מוצדק, חשוב ביותר לפנות לעורך דין מומחה בתחום, כמו למשל שאולו עבירות מין, ולהתייעץ עמו על הצעדים הבאים שחשוב לעשות – עם מי לשתף פעולה, מה להגיד, מה לא להגיד וכיו"ב.

 

המתלוננת אינה מתכננת להגיש תלונה במשטרה. האם עדיין כדאי להיעזר בעורך דין?

במרבית המקרים לא מוגשת תלונה במשטרה בעקבות הטרדה מינית. אין זה אומר שהמתלוננת לא יכולה לפנות לערוצים אחרים כמו תביעה אזרחית או תלונה לממונה הרלוונטי במקום העבודה. על כן חשוב לקבל ייעוץ משפטי מתאים גם אם ברור שאין בכוונת המתלוננת להגיש תלונה במשטרה.

הטרדה מינית

 

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
מהן עבירות המין הנפוצות ביותר בישראל

מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות בעולם, מגדירה בחוק עבירות מסוימות. קיימים סוגים שונים של עבירות. עבירות מין הם סוג מסוים של עבירות חמורות במיוחד, שמי