הכנת הסכם הורות משותפת: מה השלבים שיש לעשות?

תוכן עניינים

זוג אנשים שאינם נמצאים בזוגיות שמוכרת על ידי המדינה, ומעוניינים לגדל ילדים בצורה משותפת, צריכים לסדר מספר עניינים מראש. במקרים אלה הם יכולים להיעזר בכלי שנקרא הסכם הורות משותפות. בכתבה שלפניכם נסביר על הסכם זה ועל השלבים השונים שיש לעשות בכדי לערוך אותו ולהעניק לו תוקף. 

 

מה הוא הסכם הורות משותפת ומה הוא מכיל?

הסכם הורות משותפת הוא חוזה אשר מסדיר את התנאים והכללים של גידול הילד או הילדים המשותפים של מי שחתמו עליו. חוזה זה בדרך כלל נכתב בעזרת עורך דין מנוסה לדיני משפחה והוא מכיל את כל הכללים העכשוויים והעתידיים שקשורים להורות המשותפת של החותמים.

ההסכם יכלול התייחסות לזמני השהייה של הילד אצל כל אחד מההורים במידה והם מנהלים שני משקי בית נפרדים, את חלוקת התשלומים בגין הוצאות הגידול של הילד, את סוג החינוך שיקבל הילד, והתייחסות למקרים של מחלוקות עתידיות ויישובן. הסכם כזה יכול לכלול גם סעיפים שמונעים פעולה מסוימת כמו העברה של הילד למדינה זרה.

 

ישנם 3 שלבים חשובים בהסכמי הורות משותפת:

 

1 – כתיבת ההסכם והסכמה עליו

החלק הראשון הוא כמובן כתיבה של הסכם הורות משותפת וחתימה עליו. שלב זה הוא השלב הארוך והמסובך ביותר, בדרך כלל עושים אותו על ידי עורך דין לענייני משפחה. עורך הדין שאותו תבחרו, יעזור לכם לנסח את ההסכם בצורה כזאת שייתן מענה על כל הסוגיות של ההורות המשותפת כיום וגם בעתיד הרחוק.

 

2 – הגשת ההסכם לבית המשפט לענייני משפחה

לאחר שההורים חתמו על הסכם ההורות המשותפת, יש להגיש את ההסכם לבית המשפט, בכדי לחזק את המעמד המשפטי שלו. בית המשפט יזמן את ההורים ויתחקר אותם לגבי ההסכם. במידה והשופט יתרשם שההסכם תקין ושכל הצדדים מבינים אותו בצורה טובה, הוא יאשר אותו ובכך ייתן לו מעמד של פסק דין.

 

3 – הכנסת שינויים להסכם במידת הצורך

במקרים מסוימים יש צורך לשנות את ההסכם שנחתם. בדרך כלל צורך זה עולה מכיוון שלאחר שחלף זמן מסוים מאז החתימה על ההסכם חלו שינויים במצב של ההורים או של הילדים המשותפים. מכיוון שלהסכם הורות משותפת יש מעמד של פסק דין, בכדי לשנות אותו יש לפנות לבית המשפט. במקרים בהם כל הצדדים החתומים על ההסכם מסכימים לשינוי המוצע, בית המשפט יאשר אותו בדרך כלל.

 

הסכם הורות משותפת שלב אחרי שלב – סיכום

הסכם הורות משותפת הוא חוזה אשר מסדיר את הכללים והתנאים לגידול של ילד משותף להורים שאינם זוג או שאינם זוג שמוכר על ידי המדינה. הסכם הורות משותפת מצריך כתיבה של החוזה וחתימה עליו, ולאחר מכן הגשה שלו לבית המשפט לענייני משפחה לשם אישור וקבלת תוקף של פסק דין.

הסכם הורות משותפת

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
מה ההבדל בין הסכם ממון לצוואה

הסכם ממון וצוואה הם שניהם מסמכים אשר מעגנים את עתידם של הרכוש המשותף והממון המשותף של בני זוג אשר חיים ביחד וחולקים רכוש ביחד. יחד