איך מגישים תלונה כנגד רופא שהטריד מינית?

תוכן עניינים

החוק למניעת הטרדה מינית (תשנ"ח, 1998) מגדיר את עבירת ההטרדה המינית דרך מנעד רחב של התנהגויות פיזיות ומילוליות, שנעשו ללא הסכמת המוטרדת או המוטרד. זו יכולה להיות הצעה בעלת אופי מיני, התייחסות מבזה למיניות של אדם מסוים, מעשה מגונה ועוד.

כיום החוק שואף להחמיר עם אנשים שנאשמים בהטרדה מינית, כך שחומרת הענישה נעה בין מאסר בפועל וקנס כספי ועד מאסר על תנאי וחתימה על כתב התחייבות להימנע מעבירה דומה.

 

רופא שהטריד: מעבר חמור ביותר על החוק

מערכת יחסים בין רופא ומטופליו מעמידה מראש את המטופלים השונים במצב לא שוויוני. אם הרופא מנצל את מעמדו, הרי שהוא מבצע עבירה חמורה ביותר משום שמידת ההשפעה שלו על המטופלים אדירה ובמפגש עמו, הם "קהל שבוי" שנוטע בו אמון וסומך על דרכי הטיפול שלו. המטופלים נמצאים גם במצב של פערי ידע בנוגע להליכים הטיפוליים המבוצעים כלפיהם ושרויים במצב תלותי במיוחד.

אחת הסוגיות שחשוב לדון בהן בהקשר של הטרדות מיניות הוא פעולת הסירוב. האם המטופלת או המטופל סירבו להצעה מינית מאותו רופא? האם הביעו בפניו כי הם חשים שלא בנוח עם מחמאה מינית או הערה מינית? האם ביקשו ממנו באופן ברור ומפורש להפסיק ממעשיו? ישנו טווח מקרים רחב שבו פעולת הסירוב החד והברור שאינו משתמע לשתי פנים היא תנאי קריטי להוכחה כי מדובר בהטרדה מינית, אך ככל שהדבר נוגע לניצול יחסי התלות הטבעיים בין הרופא ומטופליו – אין כל צורך להביע סירוב מפורש! די בהתנהגות עצמה כדי להוכיח שהתקיימה הטרדה מינית.

 

כיצד להגיש תלונה נגד רופא שהטריד מינית?

מטופלים ומטופלות שסוברים כי חוו מצד הרופא שלהם הטרדה מינית, רשאים להגיש תלונה במשטרה ולפנות גם לעורך דין הטרדה מינית שישמור לאורך כל הדרך על זכויותיהם כנפגעים ויקדם את הענישה מול הפוגע.

בנוסף, חשוב להגיש תלונה במקביל גם למערכת הבריאות. זכויות הנפגעים מהטרדה מינית מקנות להם את האפשרות להגיש תלונה בכל נושא שקשור להיבט הטיפולי, כאשר גם הטרדה מינית בעת בדיקה, טיפול ואפילו ביקור שרירותי תיחשב ותיבדק.

הגורם הרפואי שאליו התלונה הוגשה עשוי להיות קופת החולים, בית החולים, קליניקה פרטית ועוד. כל אחד מהם מנהל מסלול פנימי שונה מבחינה מנהלתית בטיפול בתלונות אלו ולכן עליכם לברר מול אותו מוסד רפואי היכן מגישים את התלונה באופן מסודר ומקבלים מידע בנוגע להמשך הטיפול.

אפשרות נוספת תהיה לפנות לנציב קבילות הציבור למקצועות הרפואיים בטלפון 02-5080328 וליחידת הדין המשמעתי של משרד הבריאות בישראל בטלפון 08-6241010. מומלץ לבדוק האם באתר נציב קבילות הציבור ומשרד הבריאות קיימות גם כתובות מייל שאפשר לשלוח אליהן פנייה בנושא. בתוך משרד הבריאות ניתן לפנות גם לממונה על שוויון מגדרי וליועצת המנכ"ל לקידום נשים במשרד הבריאות.

אפשרות נוספת לפעול דרך הרופא המטריד היא להגיש תוך שלוש שנים תביעה אזרחית. התביעה מתבצעת ישירות מול הרופא המטריד או המוסד הרפואי שבו הוא פועל ותוכל להתקיים ללא חשש גם במקביל להליך הפלילי או המשמעתי שמתבצע באותו ארגון בריאות.

אתם לא לבד! היכנסו למידע נוסף על הטרדה מינית לנפגעות ולנפגעים וקראו על דרכי הטיפול במקרים אלו.

 

הטרדה מינית

עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
הגנת הפרטיות

לכל אזרח שמורה הזכות לפרטיות, אשר היא זכות בסיסית המעוגנת בחוק. מה קורה במידה וישנה הפרה של הפרטיות? המומחים של משרד טיטונוביץ ושות' מסבירים.  הגנת

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית היא חיונית ביותר למעסיקים אשר רוצים לבדוק את כושר העבודה של העובדים העתידים, כמו גם במקרה בו העובד נפגע. כיצד תוכלו גם

איך תפיקו אירוע במשרד עורכי דין

 אירועים ללא יוצא מן הכלל הם אירועים מרגשים שמצריכים השקעה רבה על מנת להפוך אותם למוצליים מכל הבחינות. בין אם מדובר בחתונה, בר מצווה או

10 סיבות לביצוע התחדשות עירונית

מתלבטים לגבי ביצוע התחדשות עירונית בבניין שלכם? ובכן, להלן 10 סיבות לביצוע. התחדשות עירונית – תהליך אפקטיבי אשר לו שורה של יתרונות בעשור האחרון ניתן

תביעת חברת ניקיון שלא עמדה בהסכם

מוסדות ציבור רבים, מפעלים ובתי עסק רבים, כמו גם בנייני מגורים שיש בהם דיירים מרובים, שוכרים כיום את שירותיהן של חברות ניקיון. שירותי הניקיון הניתנים