נחקרת או בהליכי חקירה? דע את זכויותיך

תוכן עניינים

כמעט כל אדם בישראל עשוי למצוא את עצמו בשלב כזה, או אחר בחייו נתון לחקירה משטרתית.

בין אם הייתם קורבנות עבירה, עבריינים, או עדים, חקירה משטרתית היא חלק מהחיים במדינת חוק.

אבל האם חקירה משטרתית כשלעצמה יכולה לסבך אתכם בצרות? האם צריך להיזהר בדבריכם – גם אם אתם חפים מפשע? מה מותר לשוטרים לעשות לכם או לדרוש מכם ומהן הזכויות שלכם בתור נחקרים?

 

 למה חשוב להכיר את הזכויות שלכם במקרה של חקירה משטרתית?

בכל מדינת חוק יש כללים וחוקים, שמיועדים להגן על האזרחים מפני כוח בלתי מרוסן של רשויות החוק.

יחד עם זאת, אם אתם לא מכירים את הכללים, אתם עלולים שלא לדעת מהן זכויותיכם, כאשר תזדקקו לידע הזה ואתם יכולים להיות פגיעים מאוד בסיטואציה קשה, כמו חקירה משטרתית, שבה אתם יוצאים מהבועה המגוננת של חיי שגרה ונכנסים לעולם שבו החוקים הם קצת שונים.

 

האם המשטרה יכולה לקחת לחקירה את מי שהיא רוצה בכל רגע נתון?

מתוקף תפקידם, לשוטרים יש סמכות רחבה לעכב אזרחים, בין אם הם חשודים בביצוע עבירה, או עדים. ניתן לקחת אזרח לחקירה גם ללא זימון מקדים במקרים מסוימים, אך תחת מגבלת זמן של שלוש שעות.

 

חקירה פלוס – אילו תהליכי חקירה המשטרה יכולה לדרוש מכם לעבור?

 

עימות

כחלק מהליך חקירה, המשטרה יכולה ליצור עימות בין חשוד למתלונן למשל, כדי לבדוק את מהימנות התלונה. המשטרה לא חייבת לקבל את רשותכם לביצוע עימות ואף סביר להניח שתבצע הקלטה קולית והקלטת וידאו של העימות כולו.

 

מסדר זיהוי

חשוד המתבקש לעמוד במסדר זיהוי יכול לדרוש נוכחות של עורך דין. עורך הדין יבדוק שהמסדר נערך בהתאם לכללים.

 

זכות השתיקה

נחקרים רבים מעדיפים לשמור על זכות השתיקה במהלך חקירתם וזו, כשמה כן היא – זכותם.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי שתיקה בעת חקירה עלולה להתפרש כהודאה באשמה ולשמש נגדכם גם בבית המשפט.

 

מדובבים

הם מוכנסים לתא של הנחקרים ברגעים הכי רגישים ועדינים, מגלים הבנה והזדהות, כדי להוציא מהנחקר מידע אותנטי ואפילו הודאה כוזבת. לכן זכרו – אם אתם חשודים, אל תדברו עם אף אחד, בתא המעצר.

 

הודעת המשטרה על מעמדכם כנחקרים

המשטרה עשויה לזמן אתכם לחקירה בתור עדים, או בתור חשודים. אם אתם חשודים, כל דבר שתאמרו עלול לשמש נגדכם בבוא העת ולכן חשוב להיזהר בדבריכם וגם חשוב לזכור – השוטרים חייבים להודיע לכם באופן ברור, מסודר ורשמי שאתם נמצאים במעמד של חשודים בעבירה, כדי שתוכלו לשקול את דבריכם ואת מעשיכם.

 

לסיכום

אם זומנתם, או נלקחתם לחקירה וגם אם עדיין לא הזדמן לכם לקחת חלק בחוויה מפוקפקת זו, חשוב שתדעו את זכויותיכם ואת הצפוי לקרות, כדי שתוכלו לעמוד על מימוש הזכויות האלה ולהתגונן בכל אמצעי חוקי העומד לרשותכם. היכנסו לאתר: http://www.lawyersivan.co.il ותכירו את כולן.

חוקרת ונחקרת
חוקרת ונחקרת
עורך דין חדור מטרה
התייעצו עם עורך דין

עולם המשפט הוא לא מקום שכדאי להיכנס אליו ללא אוטוריטה מקצועית. התחום המשפטי הוא לרוב מסובך ומורכב, ולכן יש להיעזר בדמות המשפטית המתאימה. לקבלת סיוע משפטי והעצה הנכונה ביותר – השאירו פרטים עכשיו!

מידע נוסף
הגנת הפרטיות

לכל אזרח שמורה הזכות לפרטיות, אשר היא זכות בסיסית המעוגנת בחוק. מה קורה במידה וישנה הפרה של הפרטיות? המומחים של משרד טיטונוביץ ושות' מסבירים.  הגנת

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית היא חיונית ביותר למעסיקים אשר רוצים לבדוק את כושר העבודה של העובדים העתידים, כמו גם במקרה בו העובד נפגע. כיצד תוכלו גם

איך תפיקו אירוע במשרד עורכי דין

 אירועים ללא יוצא מן הכלל הם אירועים מרגשים שמצריכים השקעה רבה על מנת להפוך אותם למוצליים מכל הבחינות. בין אם מדובר בחתונה, בר מצווה או

10 סיבות לביצוע התחדשות עירונית

מתלבטים לגבי ביצוע התחדשות עירונית בבניין שלכם? ובכן, להלן 10 סיבות לביצוע. התחדשות עירונית – תהליך אפקטיבי אשר לו שורה של יתרונות בעשור האחרון ניתן

תביעת חברת ניקיון שלא עמדה בהסכם

מוסדות ציבור רבים, מפעלים ובתי עסק רבים, כמו גם בנייני מגורים שיש בהם דיירים מרובים, שוכרים כיום את שירותיהן של חברות ניקיון. שירותי הניקיון הניתנים